مقالات

بر اساس دنبه ، گوسفندان ایرانی به چند دسته تقسیم می شوند؟

تقسیم گوسفندان ایرانی

بدن گوسفند از بخش های مختلفی تشکیل شده است.هر کدام از این بخش ها که حرکت بیشتری انجام داده باشند ،سفت تر و لذیذ تر هستند و قسمت هایی از بدن حیوان که کمتر از آن استفاده کرده باشد نرم تر است . برای مثال زبان ، گوشت اطراف گردن گوسفند که بسیار اعضای پر تحرکی بوده اند بسیار لذیذتر از دیگر اعضا هستند.

 قسمت های مختلف گوسفندان

– پاچه : گوشت هایی که در قسمت پای گوسفند وجود دارد را گویند.
– راسته : گوشت هایی که در دو طرف ستون فقرات گوسفند قرار دارد.
– ماهیچه : گوشتی که بدون استخوان و چربی و رگ باشد و مربوط به عضلات حیوان است.
– دنبه : قسمتی چرب از بدن گوسفند است که جای دم قرار گرفته است.
در دسته بندی گوسفندان، گاهی آنها را بر اساس داشتن و یا نداشتن دنبه تقسیم بندی می کنند . گوسفندان ایرانی، در اکثر موارد ، در گروه گوسفندان دنبه دار قرار می گیرند البته استثناهای هم وجود دارد.

• گوسفندان بدون دنبه

در نژاد زل ، گوسفندان بدون دنبه هستند و جزو معدود نژاد گوسفندان ایرانی بدون دم محسوب می شود. اصالت این نژاد گیلان و مازندران است و از نظر اقتصادی گوشت آنها بسیار برای پرورش دهنده سود آور است ولی چون پشم زبری دارند برای قالی بافی نمی توان از آن استفاده کرد.

• گوسفندان دارای دنبه کم

یکی از این گوسفندان ،گوسفند طالشی نام دارد و محل زندگیش ،استان گیلان و شهر طالش است . این گوسفندان دارای دنبه خیلی کوچکی هستند.

گوسفند اتابای نیز دارای دنبه خیلی کوچکی است . این گوسفند دارای هیکلی بزرگتر از نژاد زل است.

• گوسفندان دارای دنبه

در این گروه می توان تعداد زیادی از گوسفندان ایرانی را جای داد .مانند:

گوسفندان بلوچی ، لری بختیاری ، کله کوهی ، قره گل ، کردی ، شال ، کردی ، قزل ، مغانی ، قشقایی ، عربی ورامین ، زندی ، خوزستانی و…

همان طور که می دانیم در کشور عزیزمان ایران نژادهای مختلف از گوسفندان را پرورش می دهند که هر کدام دارای خصوصیات منحصر به فرد خود هستند و می توانند در آب و هوای مختلف دوام بیاورند .

ما در این مقاله به تقسیم بندی گوسفندان ایرانی براساس وجود دنبه در آنها پرداختیم . شما می توانید برای خرید گوسفند و گوساله زنده در هر زمان از شبانه روز که می خواهید با ما تماس بگیرید.

۲۲۳۰۲۰۳۰ ، ۲۲۳۲۲۱۰۰
۰۹۱۲۷۱۲۵۳۴۵ ، ۰۹۱۲۲۰۰۵۰۲۹

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی