مقالات

بیماری های گوساله ها

بیماری های گوساله ها

گاوهایی که سنشان کمتر از یکسال است را گوساله می نامند.بیماری های متفاوتی گوساله ها را تهدید می کند.

1. بیماری هایی که زمینه ارثی و ژنتیکی دارند.

• در این بیماری در گوساله ها ، تعداد انگشتان کمتر یا بیشتر از تعداد نرمال در مشاهده می شود که به دلیل عوامل ژنتیکی و به وسیله ژن معیوب ، به گوساله ها انتقال میابد . گوساله ها در این وضعیت با مشکلاتی در راه رفتن مواجه می شوند و مجبور هستند به طور آهسته گام بردارند . در اکثر موارد گوساله های بیمار، به دلیل ناتوانی در خوردن غذا در همان ابتدا تلف می شوند.

• البته سموم ، داروها ( داروهای ضد انگل ) و مواد غذایی مضر مانند گون ، نیز می توانند به صورت نقص هایی در گوساله بروز کنند . همچنین برخی از کمبودها در زنجیره غذایی حیوان نیز می تواند باعث تهدید سلامتی حیوان باشد .

2. بیماری های مرتبط با دستگاه گوارش گوساله ها !

• عدم کار درست مری در برخی از گوساله ها مشاهده می شود و دلیلش می تواند ، مناسب نبودن دمای شیری که گوساله تغذیه می کند باشد ، برای رفع این مشکل می توان به گوساله ها به مدت چند روز او- آر- اس داد.

• اسهال در گوساله ها می تواند دلایل متفاوتی از قبیل استرس ، ارثی بودن ، عفونت ، مسمومیت با انواع خوراکی ها و داروها و …داشته باشد . برای درمان آن می بایست کمبود مایعات در حیوان جبران شود و باید طبق دستور دامپزشک ، داروی مناسب را به صورت خوراکی و یا تزریقی به حیوان داد و اگر اسهال حیوان دلیل باکتریایی و یا ویروسی داشته باشد با حذف شیر برای یک روز ، می توان حیوان را از خطر دور کرد.

3. بیماری هایی که روی دستگاه تنفسی گوساله ها ، تاثیرات منفی بر جای می گذارند.

• بیماری های تنفسی ، معمولا در سن حدود 2 تا 5 ماهگی و در فصل زمستان برای گوساله ها رخ می دهد و دلایل آن را می توان علاوه برعوامل محیطی ، برخی از علائم در بدو تولد گوساله ها دانست .

برای رفع این مشکلات ، می بایست حیوان بیمار را از دیگر گوساله ها جدا کرد و آنتی بیوتیک های لازم را برای گوساله بیمار استفاده کرد.
4. بیماری هایی که پوست حیوان را دچار آسیب می کند .

• پوست حیوانات دریچه ای به درون آنهاست و می توان با مشاهده دقیق آن به برخی از مشکلات حیوان ، پی برد.

• عامل های مختلفی در گوساله ها سبب ریزش مو در آنها خواهد شد از جمله می تواند ارثی ، عدم تغذیه مناسب یا مواجه شدن باعوامل بیماری زا باشد. برای بهبود این ریزش ها باید ابتدا دلایل آن مشخص و سپس برای درمان اقدام شود. درمان هایی که برای این بیماری در نظر گرفته شده است شامل : سالم سازی و ضدعفونی کردن محیط زندگی حیوان و جدا کردن دام های بیمار از دیگر دام ها است .

شرکت پخش دام زنده قائم فعالیت خود را از سال 1385 آغاز کرد و طول این سال ها توانسته دام هایی سالم و بهداشتی را به مشتریان خود عرضه کند . شما همشهریان عزیز در هر کجای از تهران که هستید می توانید جهت تهیه گوسفند و گوساله سالم و بهداشتی با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

شماره های تماس
۲۲۳۰۲۰۳۰ ، ۲۲۳۲۲۱۰۰
۰۹۱۲۷۱۲۵۳۴۵ ، ۰۹۱۲۲۰۰۵۰۲۹

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی