مقالات

ویژگی های ظاهری گوشت قرمز سالم

ویژگی گوشت قرمز سالم

1- رنگ گوشت بايد رنگ طبيعي گوشت دام و به رنگ قرمز روشن بوده و نبايد تيره باشد. تغيير رنگ قرمز به سبز، قهوه اي ، خاكستري و سياهي دال بر فساد گوشت است.

2- سطح خارجي گوشت نبايد مرطوب يا خيس باشد و لايه لزج و چسبناك روي گوشت دال بر فساد گوشت است و همچنین گوشت نبايد خشك و چروكيده باشد گوشت بايد سفت و قوام خود را داشته باشد. (گوشت دام هاي مسن و ماده به اصطلاح (ديرپخت) بوده و سفت تر از گوشت دام هاي جوان و نر مي باشد)

3- هيچ گونه بوي غير طبيعي ترشيدگي يا بوي تعفن يا بو دار نبايد از آن به مشام برسد و وجود بوي غير طبيعي در محل اتصال گوشت به استخوان نشانه فساد عمقي است.

4- گوشت بايد كاملا تميز، عاري از خون مردگي، ضربه، قارچ زدگي و کبودی باشد ذرات خارجي مشکوک در آن دیده نشود.

5- گوشت موجود در فروشگاه بايد متناسب با ظرفيت يخچالهاي موجود باشد.و بايد كاملا بهداشتي تهيه شده و ممهور به مهر بهداشتي دامپزشكي بوده و از كشتارگاههاي مورد تاييد دامپزشكي تهيه شود و از خرید گوشت قرمز بدون مهر و برچسب دامپزشکی به جد خودداری نمائید.

6- گوشت نبايد در خارج از مغازه آويزان شود و گوشت موجود در يخچال متناسب با ظرفيت يخچال باشد و یخچال باید کاملا تمیز و در برودت مناسب تنظیم گردد و در کنار گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، تخم مرغ کله پاچه تمیز نشده نگهداری نگردد.

عمر ماندگاری گوشت سالم

عمر ماندگاری گوشت گوساله و گاو لاشه ای تازه در برودت یخچال 5 روز و در صورت منجمد بسه بندی شده 12 ماه (گوشت گوسفند تازه 3 روز ومنجمد بسته بندی 9ماه) می باشد.شرایط نگهداری گوشت قرمز تازه در یخچال صفر تا چهار درجه وگوشت منجمد در فریزرهای با برودت 18- تا 25- درجه سانتی گراد می باشد.

7- نگهداري ، فروش و مصرف هر گونه ضمايم غير خوراكي دامي مانند پستان ، دنبلان ، غدد لنفاوي ممنوع است.

8- بسته بندي مناسب باید خواص حسي، ظاهري و ساير ويژگي هاي گوشت را حفظ كند و گوشت را در برابر آلودگي هاي ميكروبي و ساير آلودگي ها و در برابر خشك شدن و تبخير سطحي حفظ نمايد و از نفوذ طعم، بو، رنگ و ساير عوامل خارجي جلوگيري كند و فاقد هر گونه خونابه باشد

9- عواملي كه بهتر است بر روي بسته ها قيد گردد شامل نام و نشاني فروشنده ، قيد جمله ذبح اسلامي در موارد واردات ، مشخصات گوشت (نوع، سن، جنس، وزن، ميزان چربي سطحي) ، وزن ، محل كشتار، تاريخ كشتار ، تاريخ انجماد (در صورت منجمد بودن). گوشتهاي بسته بندي شده موجود در فروشگاه بايد با توجه به تاريخ مصرف مندرج بر روي آن و در يخچال نگهداري و در مدت كوتاهي بفروش برسد.

10- چربی (خوراکی) باید سفت و سفید یا متمایل به سفید و بدون هیچگونه بو و قوام و رنگ غیرطبیعی باشد.

11- گوشت های چرخ کرده را در بسته بندی های مورد تایید دامپزشکی تهیه نمایید در صورت عدم خرید گوشت چرخ کرده بسته بندی شده به هيچ عنوان گوشت از قبل چرخ شده نباشد و فقط با درخواست مشتري و در حضور مشتري چرخ گردد.

مدت زمان گوشت چرخ کرده

مدت زمان نگهداری گوشت چرخ کرده تازه در دمای برودت یخچال (صفر تا 4 درجه سانتیگراد) دو روز و گوشت چرخ کرده منجمد (بسته بندی معمولی) در دمای برودت فریزر (18- درجه سانتیگراد ) سه ماه می باشد.

12- گوشت قرمز منجمد علاوه برخصوصيات بالا بايد موارد زیر را نیز داشته باشد:

عاري از امعاء و احشاء و زوائد و ضمائم و چربيهاي ذخيره حفرات سينه و شكم باشد.

گوشت قرمز منجمد باید عاری از هرگونه لکه های رنگی ناشی قارچ زدگی ( لکه های رنگی ناشی از رشد قارچ ) و آثار سوختگی ناشی ازپرسه انجماد ( لکه هایی با رنگ سفید گچی تا خاکستری ) باشد.

گوشت منجمد باید در بسته بندی سالم ، بدون عیب و پارگی و دارای نشانه گذاری مربوطه ( از جمله تاریخ تولید و انقضاء ، مجوز سازمان دامپزشکی و … ) به صورت خوانا و به زبان فارسی عرضه گردد و در داخل بسته بندي گوشت نبايد خونابه يا آب منجمد شده وجود داشته باشد.

نگهداري و عرضه گوشت قرمز بايد در داخل يخچالهاي ويترين دار صورت گيرد.

گوشت منجمد بايد در يخچالهاي بابرودت 18 تا 25 درجه سانتي گراد زير صفر تا زمان مصرف نگهداري گردد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی