مقالات

پشم چینی گوسفندان و زمان مناسب آن

پشم چینی گوسفندان

یکی از دلایل پرورش گوسفندان استفاده از پشم آن ها است که دامداران هر بار با چیدن پشم گوسفندان سود زیادی نصیبشان می شود . همچنین مقدار زیادی از پشم ایران هر ساله به کشورهای خارجی صادر می شود .

پشم یکی از مهم ترین مواد اولیه در صنعت نساجی است که از زمان های گذشته از پشم گوسفندان زنده برای تهیه پوشاک استفاده می کردند . در صنعت قالیبافی نیز از پشم گوسفند استفاده می شود و کاربردهای فراوانی دارد .

در کشورهایی مانند ایران ، بلغارستان ، چین ، ترکیه و افغانستان نوع پشم گوسفندان به گونه ای است که برای بافت پارچه مصرف چندانی ندارد اما در صنعت قالیبافی برای تولید فرش و گبه به وفور ازاین پشم استفاده می شود . صرفا نمی توان گفت در تولید الیاف پارچه یا در صنعت قالیبافی از پشم استفاده می شود بلکه موارد مصرفی دیگری نیز دارد .

پشم حیوان او را از سرما و گرما محافظت می کند اما اگر همین پشم به موقع چیده نشود مشکلاتی به بار می آورد .
از جمله این که پشم زیاد باعث می شود که گوسفند زنده بیش از حد عرق نماید و این تعریق زیاد موجب بد بو شدن گوشت و تجمع آلودگی و گرد و خاک در بدن حیوان می شود .

مورد دیگر این که سنگینی زیاد قدرت تحرک و جنب و جوش دام را کم می کند و آن را لاغر می کند بنابراین بنا به شرایط خاصی باید حتما در طول سال کار پشم چینی انجام شود .

دامپروران ابتدا گوسفندان چاق و پروار را پشم چینی می کنند . باید این نکته را متذکر شویم که گوسفندانی که ضعیف ، لاغر و آبستن هستند نباید پشمشان چیده شود . زیرا گوسفندان لاغر پشمشان بیش از حد به بدنشان چسبیده است و ممکن است که در هنگام پشم چینی به بدنشان آسیب وارد شود و زخم شود .

زمان و نحوه چیدن پشم گوسفندان

در هنگام چیدن پشم حیوان ، پشم چین باید دقت نماید تا صدمه و آسیبی به بدن حیوان وارد نشود و این کار هم به صورت دستی و هم به صورت صنعتی انجام می شود . در مناطق روستایی و عشایری این کار به صورت دستی صورت می گیرد .
دستگاه هایی امروزه جهت این کار ساخته شده اند که استفاده از آن ها مزیت های بسیاری دارد :

  •  به کارها سرعت می بخشد و کار پشم چینی سریع تر انجام می شود .
  •  صدمات وارده نیز به حدقل می رسد .

در زمان پشم چینی گوسفند زنده باید به این نکته توجه کنیم که گوسفند باید عاری از هر گونه بیماری باشد زیرا اگر دام بیمار باشد امکان انتقال بیماری از گوسفند به فرد پشم چین وجود دارد . بیماری هایی مانند تب مالت و سیاه زخم از این راه منتقل می شوند .

پشم چینی گوسفند زنده

برای انجام کار پشم چینی گوسفند زنده یک زمان مناسب وجود دارد که این زمان با توجه به نوع آب و هوا و درجه حرارت مشخص می شود.

در مناطق روستایی و عشایری ، پشم چینی گوسفندان در فصل زمستان به دلیل سرمای شدید و شرایط جوی نامناسب نباید صورت گیرد زیرا دام ها به پشم هایشان برای مقابله با سرما احتیاج دارند .

در فصل بهار نیز به دلیل وجود باران ها و تگرگ های فراوان نباید کار پشم چینی گوسفندان صورت گیرد چون پشم چینی باعث می شود که بدن آن ها در برابر بیماری هایی مانند سرما خوردگی ضعیف شود و همین موضوع باعث مرگ و میر گوسفندان می گردد.

با همه این تفاسیر بهتر است که پشم چینی در فصل گرم صورت گیرد زیرا تابش مستقیم آفتاب در هوای گرم به بدن گوسفندان با پشم فراوان موجب بیمار شدن دام ها می گردد .

نکته جالب این است که پشم گوسفندان در مناطق کوهستانی در عرض یک سال عوض می شود و به دلیل جلوگیری از ریزش پشم گوسفندان باید دوبار در طول سال پشم چینی صورت گیرد.

مراحل پشم چینی گوسفندان به صورت دستی

  • شستشو دادن گوسفندان
  • فراهم کردن قیچی یا ماشین اصلاح برای پشم چینی
  • تهیه کردن یک کیسه بزرگ برای ریختن پشم گوسفندان
  • تهیه کردن سیم بلند و مناسب برای ماشین اصلاح گوسفندان
  • تهیه آب آشامیدنی برای نوشیدن در زمان خستگی و کار

مجموعه دام زنده قائم با مجوز رسمی از سازمان دامپزشکی چندین سال است که در زمینه دامپروری و دامداری به فعالیت می پردازد و تمامی نکات بهداشتی برای پرورش گوسفندان را رعایت می کند تا گوشت سالم به دست مشتریان خود برساند.

تمامی دام های این مرکز زیر نظر دامپزشکان متخصص معاینه می شوند تا بیماری اگر داشته باشند سریعا مشخص گردد.
این مجموعه علاوه بر فروش گوسفند زنده به صورت شبانه روزی برای رفاه حال مشتریان همراه با ارسال دام به محل مورد نظر، قصاب نیز اعزام می کند تا کلیه امور قصابی را نیز برای مشتریان انجام دهد .

برای دریافت گوسفند زنده در کمترین زمان با مرکز پخش دام زنده قائم تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت نمایید .

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی