مقالات

چند قلو زایی در گوسفندان

چند قلو زایی در گوسفندان

یکی از زمان هایی که سود زیادی را نصیب دامداران می شود ، وقتی است که گوسفندان ماده آنها ، به جای یک بره ، چند بره به دنیامی آوررند . جدیدا برای انجام این کار دامداران ، از روش فلاشینگ استفاده می کنند فلاشینگ باید به طور دقیق و طی مراحل انجام شود تا بتواند ، دامدار را به هدف خود برساند.

باید قبل از انجام فلاشینگ دامپزشک ، دام مورد نظر را به دقت معاینه کند و در صورت نیاز ، کلیه واکسن ها و داروهای ضد انگل را به گوسفند بدهد تا از هر گونه ویروس و بیماری دور بماند.

• فلاشینگ چیست؟

به هر کاری که به صورت ناگهانی باعث تحریک و انگیزش در گوسفندان شود ، فلاشینگ می گویند. اما چند قلو زایی به مجموعه ای از برنامه های غذایی خاص ناگهانی در گوسفندان می گویند که به طورسنتی انجام می شود . در این برنامه غذایی حدود 30 روز ( قبل از جفت گیری تا بعد از جفت گیری ) وبه مقدار روزی 300 گرم دانه غلات به ماده ها می دهند .

• فلاشینگ چگونه روی گوسفندان ماده ، برای چند قلو زایی تاثیر مثبت می گذارد ؟

با افزایش مقدارغذای دام ، سطح قند خون حیوان به طور ناگهانی می رود. این بالا رفتن ناگهانی سطح گلوکز ، یک شوکی را روی قسمت هایی از مغز مانند : هیپوتالاموس و هیپوفیز می گذارد و با عث می شود قسمت های تولید مثلی شروع به فعالیت کنند . با این کار درصد باروری و دوقولو زائی در گوسفندان بسیار بالاتر می رود.

• روش های مختلف فلاشینگ

1. یکی از راحت ترین روش ها که دامدار را به هدف خود می رساند این است که ، بعد از آنکه مزرعه گندم و جو کمباین شد و مقدار زیادی غله روی زمین ریخته شد ، دامدار باید گوسفند را به سمت مزرعه ببرد تا او بتواند به راحتی از خود این غلات و نه از ساقها استفاده کند . البته باید اعتدال در دادن غله به گوسفند را رعایت کرد زیرا اگر دام ها ، بیش از حد و به مقدار زیاد از غلات استفاده کنند ، می تواند بیماری پرخوری را در گوسفندان پدید آورد .

2. ( روش سنتی ) در این روش باید حدودا 300 گرم غله ( گندم ، جو ، ذرت ) روزانه به دام داده شود . البته امروزه ، دادن ذرت به دام ، علاوه بر پایین تر بودن قیمت ، گلوکز بالاتری را هم دارا می باشد و می تواند بهترین انتخاب باشد.

3. در روش بعدی ، نسبت دانه های مورد استفاده برای فلاشینگ (جو ، ذرت ، گندم ) را به میزان یکسان با هم ترکیب می کنند تا مجموع آن به مقدار 250 الی 300 گرم در روز برسد . در حیواناتی که مانند گوسفند نشخوار می کنند ، غلات به جای تبدیل به قند به اسید های چرب تبدیل می شود و وارد خون آنها می شود . پس بهتر است نشاسته قابل هضم و غیر قابل هضم را به گوسفند داد.

4. در روش مدرن همه مواد مورد نیاز و در صد ترکیب غلات به میزان ضروری و لازم به صورت کنسانتره ( ماده ای که تمام آب های موجود و حلال آن خارج شده است ) در آمده و توسط سازمان علوم دامی کشور ساخته شده است. این روش بالاترین درصد موفقیت را از آن خود کرده است.

مرکز پخش دام زنده

پخش دام قائم ( گروه گوسفند زنده ) کار خود را از سال 1385 آغاز کرد. از همان ابتدای کار ، هدف ما رضایت مشتریان وعرضه دام سالم و بهداشتی به آنها بوده است . برای دریافت گوسفند و گوساله سالم و بهداشتی و در سریع ترین زمان و همراه با قصاب ، می توانید با گروه فروش گوسفند زنده تماس بگیرید.

شماره های تماس ما
۲۲۳۰۲۰۳۰ ، ۲۲۳۲۲۱۰۰
۰۹۱۲۷۱۲۵۳۴۵ ، ۰۹۱۲۲۰۰۵۰۲۹

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی