مقالات

بهداشت دام ها

بهداشت دام ها

یکی از با اهمیت ترین مواردی که در پرورش گوسفندان باید به آن اهمیت داد ، بحث بهداشت آن ها است . با رعایت بهداشت دام ها علاوه بر آنکه می توانیم گوشت بهداشتی را بین مردم توزیع کنیم از تلفات و مرگ و میرهای ناشی از شیوع بیماری بین دام های نیز جلوگیری می شود .

• تعریف بهداشت دام :

کارهایی که برای پرورش بهداشتی دام ها انجام می شود را بهداشت دام ها گویند واگر بتوانیم به امور بهداشتی دام ها را به خوبی رعایت کنیم می توانیم به سلامت فرد و جامعه را هم کمک کنیم زیرا طبق زنجیره غذایی همگی به هم وابسته اند .

• چرا بهداشت در دام ها تا این اندازه دارای اهمیت و ارزش است ؟

زیرا تامین یکی از منابع اصلی غذای انسان ها (پروتئین ) به گوشت دام مرتبط است. یعنی انسان ها ، منبع اصلی و اساسی پروتئین های حیوانی خود را از دام ها تهیه می کنند ، پس برای جلوگیری از بیماری هایی که امکان انتقالشان از حیوانات به انسان ها وجود دارد ، بهتر است به بهداشت جایگاه و مراحل نگهداری دام ها توجه شود یعنی هر چه محل نگهداری دام ها ، بهداشتی تر باشد و دام ها به طور مرتب تحت نظر دامپزشک قرار بگیرند به همان نسبت استقامت دام ها در مقابل بیماری ها بالا تر می رود و مرگ و میر در آنها کاهش میابد و شاهد سود اقتصادی بالاتری برای پرورش دهندگان و صاحبان دامداری ها هستیم.

بعضی از مکان هایی که به پرورش گوسفندان مشغولند به دلیل آنکه بتوانند در هزینه های خود صرفه جویی کنند ، دام هایشان را تحت نظر دامپزشک قرار نمی دهند . فاکتورها و عوامل مختلفی جهت تعیین سلامتی دام ها وجود دارد که در زیر به توضیح برخی از آنها پرداخته ایم.

• میزان گرمای بدن دام

میزان درجه حرارت دام ، به طور معمول بدون تغییر است اما برخی از بیماری ها و یا دمای هوا می تواند در تغییر این درجه حرارت بدن حیوان ، موثر باشند. پس بهتر است درجه حرارت طبیعی برخی از حیوانات را بدانیم.

گوساله ………………..39 تا 40 سانتی گراد
گاو…………………….38.5 درجه سانتی گراد
گوسفند………………..39 تا 40 درجه سانتی گراد
ماکیان………………..40.5 تا 42.5 درجه سانتی گراد
• تعداد متوسط ضربان نبض طبیعی در حیوانات (نوع دام و تعداد ضربان در هر دقیقه )
گاو گوشتی…………….48 تا 60
گوساله……………….70 تا 100
بره…………………..90 تا 100
گوسفند سن بالا………60 تا 65
• طول مدت بارداری در حیوانات
اسب ماده………………حدود 310 روز تا 340 روز
گاو……………………حدود 270روز تا 310 روز
میش ………………..حدود 145روز تا 150 روز

با دانستن اطلاعات بالا می توان به راحتی هر گونه تغییرات در دام ها بررسی کرد و هر تغییری که در مشخصات بیان شده در بالا ، اتفاق بیفتد می تواند نشانه بیماری در حیوان باشد .البته همان طور که می دانیم در کار دامداری به ندرت پیش می آید پس از تشخیص بیماری ، دام ها را درمان کنند و بیشتر سعی می کنند تا دام ها را از بیماری و عوامل بیماری زا تا می توانند دور نگه دارند ، یعنی پیشگسری را مقدم بر درمان می دانند .

شما مشتریان عزیز برای تهیه دام بهداشتی و سالم می توانید ، در خواست های خود را با گروه فروش گوسفند زنده در میان بگذارید.همکاران ما همواره آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

شماره های تماس
۲۲۳۰۲۰۳۰ ، ۲۲۳۲۲۱۰۰
۰۹۱۲۷۱۲۵۳۴۵ ، ۰۹۱۲۲۰۰۵۰۲۹

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی