مقالات

بیماری هایی که گوسفندان را تهدید می کند.

بیماری ها در گوسفندان

گوسفند به دلیل فوایدی که دارد عده ای زیاد از روستائیان و دامپروران به پرورش آن روی آورده اند.از پشم ،گوشت،پوست و…آن می توان استفاده کرد.درست است که نگهداری از این حیوان پیچیده نیست و به سادگی می توان آن را پرورش داد اما اگر به مسائل بهداشتی آن توجه نکنیم باعث بروز بیماری در گوسفندان و همچنین مرگ و میر بین آنها می شود و در بدترین حالت با مصرف گوشت آن ،امکان انتقال بیماری هایش به انسان نیز وجود دارد.

پس بهتر است با بیماری هایی که گوسفندان را تهدید می کند آشنا شویم تا بتوانیم، با دید بهتری نسبت به تهیه گوسفند سالم اقدام کنیم.

• اسهال خونی در دو هفته اول زندگی بره های کوچک که بسیار آسیب پذیرند،شایع است و گاهی ممکن است بره ها بدون آنکه علائمی از اسهال را بروز دهند از بین بروند.برای جلوگیری از این حالت می توانیم در هنگام تولد، به بره ها آمپول توکسین تزریق کنیم.

• از علائم اولیه بیماری اسکرپی این است که حیوان بدن خود را به اجسام می مالد.خارش در بین ران ها و نزدیک دم حیوان وجود دارد و باعث لاغری ،لرزیدن و استفراغ در او می شود.متاسفانه هیچ درمانی برای این بیماری شناخته نشده است.

شدیدترین بیماری های انگلی

• یکی از بدترین بیماری های انگلی که گوسفند را تهدید می کند ،بیماری استرنژیلوز گوارشی است.در این بیماری پشم های حیوان به آسانی جدا می شود ،زیر فک حیوان ورم دیده می شود و حیوان دچار اسهال خواهد شد.

• علاوه بر بیماری بالا ،گوسفندان به بیماری استرنژیلوز ریوی نیز مبتلا می شوند ،در این بیماری، کرم ها به ریه گوسفند نفوذ می کنند.از نشانه های اصلی این بیماری سرفه و خروج مواد چرکی از بینی گوسفندان است.برای جلوگیری از این بیماری می توان در فصل زمستان به آنها داروی ضد کرم داد.

• آبله ،شروع این بیماری با زدن تاول هایی روی پوست حیوان آغاز می شود.علائم این بیماری بی اشتهایی،یبوست،ادرار به صورت منفصل و لاغری حیوان است.باید دام هایی که به این بیماری مبتلا می شوند را از دام های سالم جدا کرد. برای جلوگیری از این بیماری بهتر است به حیوان واکسن تزریق کنیم.

• آرتریت،در بره هایی که در سنشان بین یک هفته تا چند ماه است، می توان این بیماری را مشاهده کرد ،مفصل بره ها، در این بیماری دچار التهاب و تورم می شود و باعث می شود که بره لنگان لنگان راه رود.این تورم گاهی چرکی و گاهی غیر چرکی است .برای درمان بیماری در مراحل پیشرفته ،معمولا آنتی بیوتیک تجویز می شود.

البته بیماری های دیگری نیز در گوسفندان وجود دارد.ولی این بیماری ها نباید باعث نگرانی شما برای خرید گوسفند سالم شود.زیرا اگر شما ،گوسفند خود را از مراکز معتبر( گروه گوسفند زنده) که داری تائیدیه از سازمان دامپزشکی است تهیه کنید می توانید از سلامت آن مطمئن باشید.زیرا این سازمان به طور مستمر به دام هایی که تحت نظرشان هستند نظارت کامل دارد و جلوی توزیع شدن دام های بیمار را می گیرد.

تماس با گروه گوسفند زنده
۲۲۳۰۲۰۳۰ ، ۲۲۳۲۲۱۰۰
۰۹۱۲۷۱۲۵۳۴۵ ، ۰۹۱۲۲۰۰۵۰۲۹

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی