مقالات

روش های اصولی و صحیح تزریق در دام ها

روش اصولی تزریق در دام ها

بیماری های متفاوتی می تواند گریبان گیر دام ها شود که برای پیشگیری و یا درمان آن ها باید از تزریق دارویی یا خوراندن دارو به دام استفاده نمود .

البته باید تمامی این کارها زیر نظر متخصص انجام شود. زیرا تزریق باید به درستی انجام شود تا به دام آسیبی وارد نشود . پس بهتر است که با روش های درست تزریق در دام ها آشنا شوید .

تزریق واکسن و دارو به صورت تزریق عضلانی، تزریق داخل رگ و تزریق زیر پوستی انجام می شود .

در هنگام تزریق باید اصول ایمنی رعایت شود تا مشکلی به وجود نیاید .

 

تزریق عضلانی

یکی از روش های معمول برای تزریق در دام هاست که نسبت به روش های دیگر ساده تر است . در این روش دارو را به داخل سرنگ کشیده و هوای داخل آن را کاملا خالی نمایید . تزریق عضلانی باید به صورت عمودی و کاملا عمیق انجام شود تا سرنگ به عضلات برسد . باید دقت نمود که خون وارد سرنگ نشود و اگر این اتفاقی رخ داد سوزن را بیرون آورده و حداقل 2.5 سانتی متر دورتر از محل اول، تزریق را انجام دهید .

تزریق رگی

این تزریق باید حتما توسط دامپزشک و یا فرد متخصص و خبره انجام شود. باید دقت کنید که همه داروها را نمی توان به داخل رگ تزریق کرد .

بهترین محل برای تزریق، سیاهرگ وداج است . اگر نتوانستید تزریق را در این محل انجام دهید می توانید رگ شیری را برای تزریق انتخاب نمایید .

تزریق زیر پوستی

بهترین نقاط برای تزریق زیر پوستی بالای گردن، کتف و یا روی دنده های دام است . سوزن های مناسب برای این تزریق به طول 1.2 تا 2.5 سانتی متر می باشند . قبل از تزریق باید حتما محل مورد نظر را ضدعفونی نمود . برای تزریق باید سوزن را با زاویه 30 تا 45 درجه وارد نمود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی