مقالات

مزایا و معایب پرورش گوسفند

مزایا یا معایب پرورش گوسفند

شاید بتوان یکی از کهن ترین حیواناتی که انسان اهلی کرده است ، را گوسفند دانست .عده ای معتقدند ، قوم آریایی جزو اولین کسانی بودند که توانستند گوسفند را اهلی کنند و عده ای هم چینیان را اولین قوم می دانند . گوسفندان توانایی زندگی در اکثر نقاط آب و هوایی را دارا می باشند . امروزه نژاد های بسیار متنوعی از این حیوان در سرتاسر دنیا وجود دارد.

در محافل علمی این عقیده مطرح است که گوسفندانی که امروز مشاهده می کنیم ، همان نوادگان گوسفندان وحشی ای هستند که هنوز هم در آسیا و اروپا آزادانه روی کوه ها زندگی می کنند . درست است که امروزه بیش از 200 نوع گوسفند شناسایی شده اند ، ولی تنها 20 گونه از آنها برای پرورش سودمند هستند و صرفه اقتصادی برای پرورش دهنده خود دارند.

برخی از نژاد های گوسفندان

• نژاد داری پشم نرم و نازک

این نژاد را فقط برای مصرف پشم آن پرورش می دهند و این توانایی را دارد که بتواند در مراتع فقیر و مراتعی که دارای علف مناسب نیستند ، هم به راحتی غذای مورد نیاز خود را پیدا کند . این نوع گوسفند در هر زایمان معمولا ، فقط یک عدد بره به دنیا می آورد .

• گوسفند داری پشم خشن و کلفت

معمولا از پشم این گوسفندان ، قالی می بافند . این گوسفندان می توانند به راحتی چاق شوند ، به همین دلیل بیشتر دامداران این نژاد را برای بهره مندی از گوشتش پرورش می دهند.

تغذیه در گوسفندان

دامداران برای آنکه بتوانند در کار خود موفق شوند ، باید راجع به تغذیه دام ها و نیاز های آنها ، اطلاعات کافی و کاملی داشته باشند . یکی از غنی ترین منابعی که بتوان برای چرای گوسفندان از آن استفاده کرد ، چراگاه (مرتع) است .

اگر محدوده ای که برای چرا دام ها در اختیار دامدار است ، شامل مساحت بزرگ و زیادی می شود ، بهتر است آن را به چندین بخش تقسیم کند و نگذارد گوسفندان علف های بسیار کوتاه را بچرند ، زیرا وقتی ریشه علف از بین رود و کامل قطع شود ، اجازه رویش دوباره از علوفه گرفته خواهد شد .

پس این تقسیم زمین ، به دامدار کمک می کند که بتواند نوبتی از چراگاه های مناسب استفاده کند و اجازه رشد علوفه را به قسمت های دیگر زمین بدهد. اگر به هر دلیلی چراگاه های موجود دارای مقدار کمی علوفه بوئ ، دامدار می تواند برای تامین غذای دام به او علف خشک هم بدهد .

• خوبی های پرورش گوسفند

محصولاتی که از گوسفند به دست می آید همچون پشم ، پوست و… را می توان در همه سال فروخت و یک فصل خاصی برای فروش آنها وجود ندارد.

برای شروع این کار نیازیبه داشتن سرمایه و پول زیاد نیست .
پرورش و نگهداری از گوسفندان به ساختمان و تجهیزات خاص و ویژه ای نیاز ندارد.
گوسفندان بر خلاف دیگر حیوانات می توانند ، از چراگاه های طبیعی برای تغذیه خود استفاده کنند.
مدفوع گوسفندان می تواند برای چراگاه ها به عنوان کود عمل کند و باعث غنی شدن چراگاه شود.
گوسفند می تواند با فقیر ترین علف ها و همچنین در شرایط آب و هوایی مختلف به زندگی خود ادامه دهد.
سرمایه ای که دامدار برای شروع این کار گذاشته است ، می تواند زود به او باز گردد .

• برخی از عیب های پرورش گوسفند

گوسفند هایی که در چراگاه ها به طور آزادانه به چریدن مشغول هستند ، امکان از بین رفتنشان به وسیله حیوانات درنده وجود دارد .
گوسفندان ، در برابر بیماری ها مقاومت بسیار پایینی دارند.
گاهی پشم های گوسفند را ، به دلیل وجود الیاف مصنوعی موجود در بازار ، نمی توان به خوبی فروخت .
شما عزیزان برای تهیه گوسفند و گوساله زنده و بهداشتی و سالم می توانید با گروه فروش گوسفند زنده تماس بگیرید.

شماره های تماس ما
۲۲۳۰۲۰۳۰ ، ۲۲۳۲۲۱۰۰
۰۹۱۲۷۱۲۵۳۴۵ ، ۰۹۱۲۲۰۰۵۰۲۹

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی