مقالات

روش هایی که می توان دامداری را به کاری پر در آمد تبدیل کرد !

روش هایی مدرن در دامداری

راه کارهای زیادی برای افزایش سود دهی گوسفند و دام ها وجود دارد. یکی از روش های مهم این کار، استفاده از داروهای تنظیم کننده هورمون ، برای افزایش تعداد دفعات جفت گیری در حیوان است .

گوسفند می تواند در اکثر شرایط آب و هوایی پرورش یابد و رشد کند و با کمترین و فقیر ترین علوفه ها هم می تواند به رشد خود ادامه دهد.البته در کشور ما اولین هدف برای پرورش گوسفندان استفاده از گوشت آن است و پشم و پوست آن جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

نکته مهم دیگر این است که گوسفندان بر خلاف دیگر حیوانات نیاز به جایگاه خاص ، همراه با تجهیزات گران قیمت برای پرورش نیستند . انسان ها نیز برای ادامه حیات خود علاوه بر مواد غذایی گوناگونی که استفاده می کنند ، نیاز به پروتئین هم جزو یکی از اصلی ترین آنها است . نیاز هر روزه انسان ها به پروتئین کاملا مشهود است و درست است که امروزه مواد مختلفی جایگزین گوشت حیوانات شده است ولی باز اکثر مردم طعم گوشت گوسفند و گوساله را به این مواد و فراورده های جدید ترجیح می دهند.

• رگولین

رگولین در واقع یک قطعه ای است که روی گوش گوسفند های نر و ماده به کمک وسیله ای تفنگ مانند وصل می کنند . چند قطعه از رگولین را زیر پوست حیوان نر و ماده قرار می دهند ، البته این جاگذاری در نرها باید حدود 7 روز زودتر از ماده ها انجام شود . بعد از گذشت 50 روز می توان گوسفندان نر و ماده را درون یک گله کنار هم قرار داد و شاهد تاثیر این هورمون های کاشته شده بود .

البته بهتر است دامپزشک این کاشت را انجام دهد.خواص موجود در رگولین ، ترشح هورمون ملاتونین است که کم کم ، به بدن حیوان وارد می شود و باعث می شود که گوسفند ماده ، تصور کند روز بسیار کوتاه و شب ها طولانی شده اند. این حس ، دام را به یاد فصل جفتگیری می اندازد . یعنی می تواند به جز اواخر پاییز و اوایل بهار در فصول دیگر هم شاهد جفتگیری دام ها بود .

نکته ای که حائز اهمیت ، این است که کاشت این قطعه ، هیچ خطری را در هیچ یک از مراحل رشد گوسفندان و حتی بره های تازه متولد شده ندارد و در سال بعد هم گوسفندان در فصل طبیعی خود شروع به جفتگیری می کنند . ولی مانند هر عملی این کارباید در محیط مناسب و بهداشتی و با استفاده از وسیله های بهداشتی انجام شود تا امکان عفونت و آلودگی گوسفندان را تا آنجا که می توان کاهش داد.

• پروار بندی

پرواربندی در واقع فرایند و پروسه ای است که طی آن سعی می شود که وزن گوسفندان را با روش های مختلف و دادن تغذیه مناسب تا آنجا که می توان ، افزایش دهند و درانجام پروار بندی باید به تغذیه و نوع زندگی دام ها توجه ویژه و خاصی کرد.

ابتدا دامداران به تعداد مورد نیاز خود ( مثلا 1500 راس ) بره می خرند و بایدبتوانند در مدت 3 ماه ، بره ها را به گوسفندان سنگین تبدیل کنند تا بتوانند با فروش آنها ، سود بالایی را از آن خود کنند. طی رشد گوسفندان ، هر چه هزینه ها کمتر باشد به همان نسبت هم ، سود بالاتری نصیب پرورش دهنده گان خواهد شد.

برای تهیه گوسفند و گوساله بهداشتی و سالم ، کافیست با گروه فروش گوسفند زنده تماس حاصل فرمایید . در صورت نیاز شما عزیزان ، می توانیم قصاب حرفه ای نیز به محل مورد نظر اعزام کنیم .

شماره های تماس با ما
۲۲۳۰۲۰۳۰ ، ۲۲۳۲۲۱۰۰
۰۹۱۲۷۱۲۵۳۴۵ ، ۰۹۱۲۲۰۰۵۰۲۹

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی