مقالات

روش های پرورش گوسفند

روش های پرورش گوسفند

در مناطق مختلف کشورمان از روش های متفاوتی برای بزرگ کردن و پرورش گوسفندان استفاده می شود ، در این مقاله به توضیحی مختصر از روش های پرورش گوسفند می پردازیم .

• پرورش گوسفند به صورت آزاد

در کشور عزیزمان مناطقی که دارای مراتع غنی برای پرورش دام ها و دارای آب و هوای مناسب و خوب هستند ، بهترین مکان برای پرورش به صورت آزاد به حساب می آیند.عشایر و ایلات کشورمان از این روش برای پروراندن دام های خود استفاده می کنند.

در طول تاریخ کشورمان ، یک ایل و یک قبیله قوی تر از دیگر قبیله ها بوده اند و این قدرت دست به دست بین آنها چرخیده است.

ایل های کشورمان به دلیل آنکه هر زمان که بخواهند آمادگی دارند که سریع طی مدت یکی دو ساعت کل گروه را برای کوچ و حرکت هماهنگ کنند ، یک زندگی شبه نظامی با قوائد دقیق و منظم در آنها مشاهده می شود و همین نظم و آمادگی سریع ، توانسته آنها را به یک گروه نظامی قوی تبدیل کند.

زندگی عشایر در قبیله ، بسیار متفاوت از زندگی شهری و یک جا نشینی است و بیشتر بر مبنای دامداری استوار است .

در هر قبیله همه افراد تحت نفوذ رئیس قبیله خود هستند و تمام دستورات او را محترم شمرده و آن را اجرا می کنند. ایلات کشورمان با دارا بودن تعداد بالایی راس دام و باغ های مرکبات و محصولات کشاورزی و … نقش پر رنگی را در تامین غذای کشور دارند.

اما امروزه مانند گذشته ایلات و عشایر در همه جای کشورمان پخش نیستند زیرا رشد وجمعیت و شهرنشینی و افزایش مناطق شهری و ساختمان سازی های بی رویه باعث شده است مراتع مفید کشور ، با خطر نابودی مواجه شوند ، به طوریکه دیگر آن چنان مراتع خوب و پر بار برای تغذیه دام های عشایر باقی نمانده است .

شرایط پرورش گوسفند بصورت آزاد

ولی با این حال عشایر برای آنکه بتوانند به علوفه مفید و مناسب برای دام های خود دسترسی داشته باشند و هم به دلیل دوری از گرما یا سرمای شدید هوا ، همواره کوچ می کنند یعنی از مکانی به مکان دیگر جابه می شوند.

پس روش پرورش آزاد به این صورت است که تمام سال با توجه به مقدار علوفه و همچنین درجه هوا ، باید به مکان های مناسب حرکت کنند تا بتوانند دام های خود را از آب و هوای بد در امان بدارند و همچنین بتوانند غذای کافی و با کیفیت برای دام های خود تهیه کنند.

میش ها معمولا در اسفند ماه زایمان می کنند. اگر روش پرورش گوسفند به روش آزاد درست و طبق اصول و قوائد مناسب انجام شود ، دامداری می تواند بسیار کم هزینه و با صرفه باشد.

البته نتیجه نهایی کار به آب و هوای آن سال و همچنین مقدار علوفه های مورد نیاز برای تغذیه دام ها بر می گردد ، مثلا سال هایی که با خشکسایی روبه رو هستیم به همان نسبت میزان علف های روییده شده هم بسیار کم خواهد بود و همه این عوامل ، دست به دست هم می دهند تا رونق دامداری در آن سال را کاهش دهند.

یعنی هر چقدر دام ها علوفه کمتر مصرف کنند به همان نسبت وزن آنها کمتر و استقامتشان در مقابله با بیماری ها کاهش خواهد یافت . البته باید توجه داشت که همیشه برای کوچ باید راه هایی را انتخاب کرد، که دام ها بتوانند آب کافی بنوشند.

• روش نیمه آزاد در پروش گوسفندان

این روش برای افرادی است که تنها فقط شغلشان دامداری نیست ، بلکه در کنار کار دامداری ، کشاورزی هم می کنند و گوسفندان را به طور مرتب و هر روزه برای چریدن به مراتع می برند و هر شب هم به آغل بر می گردانند.این روش علاوه بر مزایای خود معایبی هم به دنبال دارد ، مثلا اگر بره ها به علت کمبود علوفه سیر نشوند به تدریج وزنشان کاهش پیدا خواهد می کند.

به هر حال برای خرید راحت ، سریع و ارزان گوسفند و گوساله زنده و سالم بهتر است با گروه فروش گوسفند زنده تماس حاصل فرمایید.

شماره های تماس ما
۲۲۳۰۲۰۳۰ ، ۲۲۳۲۲۱۰۰
۰۹۱۲۷۱۲۵۳۴۵ ، ۰۹۱۲۲۰۰۵۰۲۹

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی