مقالات

قربانی کردن گوسفند برای تولد نوزاد(عقیقه)

قربانی گوسفند برای تولد نوزاد

یکی از دستور های مستحب دین اسلام در زمان تولد نوزاد ،عقیقه کردن است:

عقیقه کردن را در واقع قربانی کردن گوسفند،شتر یا بز با آداب و رسوم و شرایط خاصی در روز هفتم تولد نوزاد را گویند. در واقع عقیقه را نوعی شکرگذاری و دفع بلا از فرزند تازه متولد شده می دانند.در عقیقه گوسفند باید حداقل 6 ماه سن داشته باشد.

رسم و سنت معتقد است که گوشت مربوط به عقیقه را فرزند و پدر و مادر او مصرف نکنند و به فقرا(محل نگهداری کودکان بی سرپرست،سالمندان و…) دهند.

نکته مهمی که ذکر شده این است که صدقه دادن را نمی توان جایگزین عقیقه کرد.که این کار بر عهده پدر ،مادر اوست و اگر آنها بنا به دلایلی توانایی(مالی و…) انجام این کار را نداشتند ،انجام این عمل به دوران بزرگسالی خود فرزند واگذار می شود.

گوسفند را می توان از محدود دام هایی نام برد که در شرایط متفاوت از نظر آب و هوا دوام می آورد و با کمک ضعیفترین علف و غذا ها می تواند به زندگی خود ادامه دهد.

نکات اساسی در پرورش گوسفندان

دو چیز اساسی در پرورش گوسفندان،میزان تولید مثل و همچنین مقدار گوشت دهی آنان است که کار پرورش آن را با سود دهی اقتصادی همراه می کند و اگر میش ها بتوانند دو یا چند قلو به دنیا بیاورند هزینه و مخارج های تولید ، پایین می آید.به طور میانگین حدود 80 در صد از اهمیت گوسفند ،گوشت و فقط حدود 20 درصد پشم گوسفند دارای اهمیت است.

شیر گوسفند نیز از نظر مقدار پروتئین و چربی آن بسیار غنی تر از شیر گاو است و چون گوسفندان فقط می توانند حجم بسیار کمی شیر تولید کنند، این عامل باعث بالا رفتن قیمت آن شده است.

امروزه به دلیل توسعه و ارتقاء زندگی انسان ها در همه حوزه های زندگی و صنعتی شدن و ترقی در حوزه های کشاورزی،دامپروری و… می توان تاثیرش را در تغذیه گوسفندان ازسنتی (علفزار و چراگاه ) به صنعتی (علوفه هیدروپونیک) مشاهده کرد.

• علوفه هیدروپونیک:

به بیان ساده،رشد و بزرگ شدن دانه های غلات همراه با رطوبت ماده غذایی که این رشد ،بیرون از خاک انجام می شود.
روش بالا باعث کم شدن هزینه ها و پایین آمدن طول مدت زمان تولید و افزایش کیفیت وحجم محصول تولید شده می شود و از نظر اقتصادی بسیار به صرفه تر از روش قدیمی است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی