مقالات

لنگش در دام و طریقه درمان آن

لنگش در دام و درمان آن

لنگش که نام علمی آن لامینایتیس است، نوعی بیماری مخصوص دام است که ناشی از التهاب عروقی است . این بیماری عفونی و بسیار دردناک است . لنگش در مراحل حاد ، تحت حاد و مزمن مشاهده می گردد .

دلایل اصلی بروز لنگش در دام ها

  • سم چینی بیش از حد
  • عدم تعادل در جیره غذایی
  • نبودن اتساع کافی شکمبه

در واقع بیماری لنگش با عدم تعادل جیره غذایی شروع می شود . اگر وعده غذایی دام حاوی مقادیر بالایی مواد کربوهیدراته قابل تخمیر باشد که فیبر کافی ندارند ، شکمبه دچار حالت اسیدی می شود و ph آن کاهش می یابد .

با تغییرشرایط به این وضع ، باکتری های مفید موجود از بین می روند و شرایط برای رشد باکتری های لاکتوباسیل فراهم می گردد . در نتیجه این تغییرات ، هیستامین در بدن تولید می شود که عوارض زیادی به دنبال دارد .هیستامین باعث انقباض مویرگ های پا و تخریب دیواره عروق خونی و درد شدید در پای دام می شود . البته در موارد محدودی لنگش دام بر اثر سم چینی بیش از حد به وجود می آید .

انواع لنگش در دام ها

لنگش حاد

افزایش تنفس و ضربان قلب و گرم شدن دیواره سم از علائم اصلی این نوع لنگش است .

لنگش حاد با خونریزی زیاد درخط سفید سم و در مفاصل مچ همراه است .

لنگش تحت حاد

این نوع لنگش معمولا با زخم در مچ و همین طور دیواره سم همراه است . البته به طور معمول تا سه ماه هیچ نشانه ای از لنگش در دام دیده نمی شود . با پیش رفت این بیماری قسمت نرم سم، زرد رنگ شده و دچار خونریزی می شود .

لنگش مزمن

در لنگش مزمن دیواره افقی سم بیش از حد رشد نموده و طویل می گردد . این مسئله سبب می شود که کف سم عریض تر شود و پاشنه ها گودی مناسب نداشته باشد .

درمان لنگش

برای درمان لنگش اولین مرحله اصلاح جیره غذایی است . در واقع با این کار می توان به درمان هر سه نوع لنگش کمک کرد . البته در کنار جیره غذایی باید به سم چینی توجه ویژه ای نمود. بهترین حالت برای سم چینی هر سه الی چهار ماه می باشد .

مرکز فروش گوسفند زنده دام های خود را به صورت پی در پی معاینه می نماید تا در صورت وجود بیماری در گوسفندان ،درمان صورت گیرد .

تمامی دام ها دارای تاییدیه سلامت هستند و مشتریان با خرید از این مجموعه از سلامت دام خود اطمینان دارند .

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی