مقالات

نژادهای مختلف گوسفندان

نژادهای مختلف گوسفندان

در دنیا نژادهای مختلفی از گوسفندان وجود دارد که هر کدام دارای خصوصیات منحصر به فرد خودشان هستند که هر کدام با توجه به مشخصاتی که دارند قیمت شان تعیین میشود.

  • نژاد قره گل

در زبان ترکی قره گل به معنای گل سیاه است و اکثرا این نژاد را به عنوان نژاد ایرانی می شناسند.از زمان های قدیم این نژاد را پرورش می دادند.محیط مناسب برای پرورش آن ،منطقه سرخس در استان خراسان است.

گوسفند قره گل در برابر عوامل بیرونی بسیار حساس است و سریع منقلب می شود و واکنش نشان می دهد.اما به راحتی می تواند در شرایط سخت دوام بیاورد.علاوه بر شیر و گوشت این گوسفند، می توان مهمترین محصول آن را پوست بره اش دانست.

در افغانستان بره های قره گل را به طرز وحشتناکی پانزده روز قبل از زایمان، از شکم مادر بیرون می آورند و بچه تازه متولد شده را سر بریده و پوست آن را از بدنش جدا می کنند زیرا بازرگانان معتقدند کیفیت پوست بره، بعد از تولدش ،بسیار پایین می آید. رئیس جمهور افغانستان(کرزای) نیز کلاهی از جنس قره گل بر سر دارد.البته علاوه بر کلاه می توان با پوست این بره ها،کت و…نیز درست کرد. برای ساخت هر کت به طور میانگین به 30 عدد پوست بره نیاز است و قیمت البسه از این جنس بسیار بالا است.

این بره چه زندگی ناعادلانه و غمگینی دارد که حتی قبل از تولدش توسط سودجویان کشته می شود!

  • نژاد لینکلن ( Lincoln )

یک نژاد انگلیسی است. رنگش سفید و بدون شاخ است.زود به سن بلوغ می رسد و به طور متوسط در سال  بین 2.7 تا4.5 کیلوگرم  از آن پشم تولید می شود.

  • نژاد آکسفورد

محل پیدایش این نژاد جنوب و مرکزانگلستان است.از آن به عنوان یکی از بهترین نژادها نام برده اند و بسیار پر سود است.ماده آن شیر فراوان دارد و بچه های نژاد آکسفورد با سرعت بالایی رشد می کنند .

  • گوسفند شال

این گونه یکی از بهترین نژادهای گوشتی است و سرعت رشد و وزن گیری زیادی دارد. این گوسفند را برای داشتن گوشت با کیفیت عالی پرورش می دهند.

  • گوسفند افشاری

گوسفند افشاری جزو گوسفندان قد بلند است و پرورش آن هم از نظر گوشتی وهم از نظر شیردهی منفعت دارد.این نژاد می تواند خود را به راحتی با آب و هوای سرد سازگار کند.اکثرا دو قلو زاست و در برابر بیماری ها مقاوم است .

  • گوسفند بلوچی

حدود30% از گوسفندان ایرانی ،ازاین نژاد هستند.پشم دهی و گوشت دهی این نژاد از گوسفندان بسیار خوب است.

  • گوسفند سنجابی

این گوسفند دارای هیکل بزرگ و گوشتی است وکیفیت گوشت آن بسیار خوب است و پشم وگوشت آن سود فراوان دارد. به دلیل سفید بودن پشم آن ،قابلیت رنگ کردن خوبی دارد و از آن برای تولید لباس و تولید فرش بهره می برند.

البته غیر از موارد بالا ،در ایران و دیگر کشورهای جهان انواع و اقسام مختلفی از گوسفندان وجود دارد اما نکته مهم آن است که شما چه نژاد گوسفندی را ترجیح می دهید؟

اگر در این زمینه دچار سردرگمی شده اید و یا  نیاز به مشاوره دارید .فقط کافیست با ما(گروه گوسفند زنده) تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

۲۲۳۰۲۰۳۰ و ۲۲۳۲۲۱۰۰

۰۹۱۲۷۱۲۵۳۴۵ و ۰۹۱۲۲۰۰۵۰۲۹

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی