مقالات

اهمیت چریدن در پرورش گوسفندان

چریدن در پرورش گوسفندان

چریدن مجموعه ای از تغذیه گوسفندان است که طی این کار، گوسفند انرژی مورد نیاز برای بقا و ادامه زندگی خود را از همین علف ها تامین می کنند ، چریدن در فضای باز می تواند برای پرورش دهنده جنبه اقصادی هم داشته باشد ، اما زمانی می تواند بالاترین بازده را داشته باشد که چراگاه مورد نظر ، بسیار غنی از علوفه باشد.

البته نکته مهمی که باید مد نظر قرار داد این است که دامدار یا چوپان باید از شیوه صحیح استفاده از چراگاه اطلاع داشته باشد ، تا دام هایش بتوانند به طور دائم از این علوفه طبیعی استفاده کنند و به ریشه علف ها آسیبی وارد نکنند.

• نوع های مختلف مرتع ( چراگاه )

انواع مختلف مراتع ، به خود رو بودن و یا انسان کاشت بودن آنها بستگی دارند . دامداران گاهی گیاهانی مانند : یونجه ، شبدر ، ذرت می کارند که برای تغذیه دام هایشان مفید است ، که نوع اول را طبیعی و بعدی را مصنوعی گویند.

– مرتع پر درخت

این مراتع معمولا پر از درخت هستند و به صورت طبیعی روییده شده اند . اگر فاصله درخت ها از هم زیاد باشد ، به طوریکه نور از لابه لای آنها رد شود و امکان رشد علوفه در آنها وجود داشته باشد ، می توانند به عنوان چراگاهی مناسب ، برای تغذیه دام از آنها استفاده کرد .

– مراتع بدون درخت

این مراتع ، همان طور که از نامشان مشخص است ، درخت و درخچه در آنها وجود ندارد. بلکه شامل گیاهان علفی و بوته های یک ساله و چند ساله هستند.

• گوسفندان چه نوع مراتعی را دوست دارند؟

گوسفندان بیشتر مراتع کوهستانی را ترجیح می دهند ، این مراتع معمولا در نواحی نیمه خشک و نیمه مرطوب دیده می شوند .
• مراحل چرای گوسفند به صورت زیر است :

– چرای باز

در این روش گوسفندان به صورت همیشگی و در تمام طول سال به چرا در مراتع مشغول هستند. گوسفندان به طور غریزی ، ابتدا شروع به خوردن علف در قسمت های مرغوب می کنند و سپس به قسمت های دیگر می روند . در این حالت مرتع توسط گوسفندان ، به حالت غیر یکنواخت تبدیل می شود .

– چرای بسته

در این روش چوپان یا دامدار با توجه به بررسی کلی ای که از مرتع انجام داده است ، سعی می کند مرتع را به ابعاد مختلف تقسیم کند . که شامل مراحلی است از جمله :

1. منتظر می ماند ، علوفه ها به مرحله از رشد برسند و تا اندازه ای رشد کنند و بعد از گذشت این مدت زمان ، دام های خود را برای چریدن در این مراتع رها می کند.

2. یا آنکه دام ها را برای مدتی (مثلا 2سال ) به چرا گاه مشخصی که مد نظرش است نمی برند تا به چراگاه استراحت بدهد و چراگاه بتواند خود را قوی و آماده کند .

3. زمین ها را قطعه بندی می کند و هر قطعه از زمین را نوبتی و برای مدتی خاصی برای چریدن در اختیار گوسفندان قرار می دهد تا بقیه زمین ها بتوانند تا زمین رسیدن نوبتشان خود را ترمیم و استراحت کنند .

4. روش دیگر برای چریدن گوسفندان ، ترکیب همه روش های ذکر شده در بالاست که چوپان می تواند با توجه به شرایط آب و هوایی و ….هر کدام و یا ترکیبی از روش ها را انتخاب کند.

گروه گوسفند زنده از سال 1385 کار خود را آغاز کرد. تمامی دام های موجود در این مجموعه ، کاملا سالم وبهداشتی اند و مشتریان می توانند در سریع ترین زمان ممکن نسبت به تهیه گوسفند یا گوساله مورد نظر خود اقدام کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر با همکاران ما تماس بگیرید.
۲۲۳۰۲۰۳۰ ، ۲۲۳۲۲۱۰۰
۰۹۱۲۷۱۲۵۳۴۵ ، ۰۹۱۲۲۰۰۵۰۲۹

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی