مقالات

خواص بی نظیر سیرابی

خواص بی نظیر سیرابی یکی از مطلوب ترین مواد غذایی برای نیروبخشی معده و همچنین کم خونی را درمان می کند. این ماده غذایی جزو روده ها و اندرون شکم علف خواران است. این غذا به نام های مختلفی من جمله سیراب شیردان، خورشت سیرابی و… نیز شناخته می شود.

ماهیچه های صاف و به شکل لانه زنبوری که در سیراب و شیردان موجود است از ارزش غذایی زیادی بهره مند است و از لحاظ پروتئین و چربی با گوشت گوسفند یا گاو خیلی متمایز است که برعکس کله پاچه سبب بالا رفتن چربی خون نمی شود کالری آن در قیاس با گوشت قرمز معمولا محدود تر بوده ولی پروتئین آن همانند گوشت قرمز، ماهی و مرغ است.

در واقع این ماده غذایی از پوشش داخلی معده حیوانات اهلی نظیر گاو یا گوسفند است که در خیلی از کشورها بکار برده می شود. احتمالا در نظر اول به دلیل بوی بد و ناخوشایند آن حس کنید از آن متنفر هستید و به هیچ عنوان حاضر به خوردن آن نیستید. اما بعد از تمیز کردن آن می توان غذا های خوشمزه ای را تهیه کرد که مملو از ویتامین ها و مواد معدنی است. این ماده غذایی مطابق اقسام بافت به اقسام متنوعی دسته بندی و نامگذاری می شود همانند بافت لانه زنبوری و بافت صاف.

خواص بی نظیر سیرابی کدامند

شیوه مصرف سیرابی

امروزه سیرابی را معمولا به صورت پاک کرده به فروش می رسانند اما تنها این کافی نیست و بایستی در خانه آن را پاک کرد حتی در صورت نیاز با یک فرچه پلاستیکی به گونه ای که سبب از بین رفتن پرز این ماده نشود بصورت کاملی شستشو دهید پس از آن به وسیله قیچی آشپزخانه آن را به تکه های کوچکی برش بزنید و داخل قابلمه بگذارید.

به میزان کمی آب به اندازه ای که روی آنرا بگیرد بر روی این غذا بریزید و بر روی شعله گاز قرار دهید و اجازه دهید جوش بیاید کف ایجاد شده روی آن را بگیرید سپس یک الی 2 عدد پیاز را به همراه دو حبه سیر و به مقدار کمی زردچوبه به ان اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید و با حرارت کم اجازه دهید تا بصورت کاملی بپزد و مواد به خوبی با همدیگر قوام آیند.

برای تهیه این غذا بهتر است از ظرف مسی استفاده کنید که تقریبا حدود 4 الی 5 ساعت زمان لازم دارد تا به خوبی بپزد زمانی که این نوع غذا آماده شد مقداری نمک به آن اضافه کنید.

عمده ترین خواص این غذا

سیرابی معمولا از خواص بسیار سودمندی برخوردار است که عبارتند از :

برای درمان ‌کم خونی بسیار مفید است.

برای نیرو دهی به معده و روده بسیار کارساز می باشد.

از خواص سیرابی می توان به این مورد اشاره کرد که برای افراد دچار به بیماری ام اس بسیار سودمند است.

این ماده غذایی به ایجاد اسپرم های سالم کمک شایانی می کند همانگونه که می دانید اسپرم های سالم بر روی تخمک گذاری اثربخشی مطلوبی دارند و سبب ایجاد نطفه می شود. در این صورت یکی از دلایلی که سبب ایجاد اسپرم سالم می شود استفاده از آن است.

به درمان بیماری های عصبی و افسردگی کمک شایانی می کند.

زخم معده و اثنی عشر را معالجه می کند.

به درمان مو و تقویت آن کمک می کند. از ریزش مو جلوگیری می کند.

روی موجود در این ماده غذایی باعث بلندی قد می شود. در حقیقت ۱۰۰ گرم از این سیراب شیردان حدود ۱۱ ٪ از احتیاجات روزانه بدن را تمهید می سازد.

از دیگر خواص آن می توان تقویت سیستم ایمنی بدن را نام برد.

ضد سرطان نیز می باشد.

سیرابی گوسفند برای چه بیماری هایی مفید است

خواص و فواید این مواد غذایی پر خاصیت برای تندرستی بدن و معالجه بسیاری از بیماری ها سالیان سال توسط متخصصین پیشنهاد می شود.

خواص بی نظیر سیرابی در دوران بارداری

با ملاحظه به وجود اقسام مواد مقوی در سیرابی بکارگیری از این ماده غذایی مزایای زیادی بر روی بدن مادر و همچنین جنین دارد. ویتامین B موجود در آن برای زنان باردار که حالت تهوع زیادی دارند بسیار سودمند است. افزون براین بعضی از اشخاص معتقد هستند استفاده از این ماده غذایی پیش از بارداری و حتی در طی بارداری سبب زیبایی جنین می شود.

ویتامین های بی نظیر موجود در سیرابی

من جمله فواید و خواص سیرابی برای تندرستی بدن ویتامین B12 است که این ماده غذایی را به یکی از مطلوب ترین غذا ها برای برطرف کردن حالت تهوع در زنان باردار می شود. به ازای هر ۱۰۰ گرم سیرابی تقریبا ۷۲/۰ میکروگرم از این ویتامین موجود است. این مقدار معادل ۳۰ درصد ۲/۴ میکروگرم ویتامین B12 لازم برای بدن هر آدم بالغ است.

این ویتامین سطح سوخت و ساز بدن را در حد طبیعی حفظ می کند و به بهسازی کارایی سیستم عصبی و همچنین در تولید گلبول های قرمز خون کمک بسزایی می کند. افزون بر این سیرابی دارای مقداری کمی ویتامین E است. ویتامین A برای نمو مو بسیار سودمند است و این ویتامین به داشتن پوستی صاف و سالم، سیستم تنفسی تندرست و بینایی کمک بسزایی کرده و با عفونت ها مقابله می کند سیرابی معمولا مملو از ویتامین A می باشد.

نکاتی مهم در خصوص خرید سیرابی

مواد معدنی موجود در خواص بی نظیر سیرابی

برای آگاهی از خواص بی نظیر سیرابی مطلوب است بدانید این ماده غذایی پر خاصیت مملو از زینک است. این ماده معدنی سودمند و لازم برای بدن معمولا برای معالجه زخم های و بهسازی کارکرد ایمنی بدن بسیار مفید است. به ازای هر ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی حدود ۱/۷۱ میلی گرم زینک وجود دارد که ۲۱ درصد از ۸ میلی گرم زینک لازم برای بدن زنان را در طول روز مهیا می سازد. افزون بر این ماده معدنی این ماده غذایی شامل کلسیم، آهن و فسفر است.

نکاتی مهم در خصوص خرید سیرابی

در زمان خرید آن دقت داشته باشید که این ماده بوی خیلی بد و متعفن نداشته باشد.
از دیگر نکاتی که در زمان خرید سیرابی بایستی به آن توجه نمود بازشناسی رنگ سیراب شیردان است که:
به دلیل خوردن علوفه خشک در فصول زمستان و بهار این ماده غذایی معمولا به رنگ تیره می باشد.
در فصول تابستان و پاییز رنگ این ماده به دلیل مصرف علوفه تازه به رنگ سفید است.

در حقیقت خواص بی نظیر سیرابی، مخاط معده گاو و گوسفند است که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد . شاید در برخورد اول به خاطر بوی نامطبوع آن احساس کنید که از آن متنفر هستید و به آن لب نزنید، اما در صورت تمیز کردن آن می توانید غذاهای لذیذ و خوشمزه درست کنید که سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است . سیرابی بر اساس انواع بافت به انواع مختلفی طبقه بندی و نام گذاری می شود : مانند بافت لانه زنبوری و بافت صاف

سیرابی و شیردان دارای خواص و فواید بسیاری است که برخی از این خواص را با هم مرور می کنیم :

درمان کم خونی
مفید برای رشد کودکان
تقویت و درمان ریزش مو
مفید برای افراد مبتلا به ام اس
تقویت سیستم ایمنی بدن
تقویت و کمک به تولید اسپرم سالم
کمک به درمان بیماری های عصبی و افسردگی
ضد سرطان

ویتامین های بی نظیر موجود در سیرابی کدامند

خواص سیرابی سرشار از ویتامین های گروه B

همانگونه که گفته شد گوشت گوسفند و گاو سرشار از انواع ویتامین های گروه B است . سیرابی دارای ویتامین های گروه B12 است . با دریافت این ویتامین انرژی به طور کلی از بدن شما خارج می شود و سبب بهبود بینایی و عملکرد مغز می شود .

هنگام خرید سیرابی توجه نمایید که سیرابی دارای بوی بد و متعفن نباشد .

تشخیص رنگ سیرابی به صورت زیر است :

به علت تغذیه گوسفند در فصل زمستان و بهار رنگ سیرابی تیره است .
در فصل تابستان و پاییز رنگ سیرابی سفید است، زیرا دام علوفه تازه مصرف نموده است .

سیرابی گوسفند برای چه بیماری هایی مفید است

سیرابی گوسفند به عنوان یک راه درمانی سنتی در مقابله با بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. برخی از بیماری‌هایی که سیرابی گوسفند برای آنها مفید است عبارتند از:

آب‌سیستیت: خواص بی نظیر سیرابی گوسفند می‌تواند به بهبود وضعیت آب‌سیستیت یا التهاب مجاری ادراری کمک کند.

التهاب‌های معده و روده: مواد ضد التهابی و ضد باکتریایی موجود در سیرابی گوسفند می‌تواند به کاهش التهابات معده و روده کمک کند.

مشکلات گوارشی: مصرف سیرابی گوسفند می‌تواند به تسکین علائم مشکلات گوارشی مانند گازهای معده و دل درد کمک کند.

سرفه و سرماخوردگی: مواد ضد التهابی و ضد عفونی‌کننده موجود در سیرابی گوسفند می‌تواند در تسکین علائم سرفه و سرماخوردگی مؤثر باشد.

تقویت سیستم ایمنی: خواص بی نظیر سیرابی گوسفند و مصرف آن ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی مفید باشد.

به هر حال، قبل از استفاده از هر گونه درمان سنتی یا گیاهی، مهم است که با یک پزشک یا متخصص بهداشت مشورت کنید، به ویژه اگر دارای شرایط پزشکی خاصی هستید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی