مقالات

پرواربندی گاو و گوساله

پرواربندی گاو و گوساله

از مدت ها قبل ، انسان ها سعی کرده اند حیوانات را برای استفاده از موارد مختلف پرورش دهند ، یکی از اولین این حیوانات که انسان ها برای شکار و امنیت پرورش دادند گاوها بودند .

برای انجام کار پرواربندی در گاوها ، ابتدا می بایست گوساله ها را از سنین قبل از 5 ماهگی برای نگهداری و پرواربندی جدا کرد و سعی شود این گوساله ها را در مدت زمان مشخص به وزن بالاتری برسانند ، البته عوامل مختلفی مانند سن گاوها در زمان کشتار ، نوع نگهداری از دام ها و تغذیه دام ها و… نقش مهمی در این پرواربندی دارد.

بررسی ها دام ها در روش پرواربندی

باید دید که دام در چه نوع گله ای قرار دارد ؟زیرا گله ها به سه نوع گوشتی و شیری و بین مابین تقسیم می شوند .

1. گله هایی که برای تولید گوشت نگهداری می شوند.
در روش پرواربندی گاوها ، معمولا گاوهای ماده ای در گله وجود دارند که نقش دایه را ایفا می کنند . پس دامدار سعی می کند شیر این گاوها را دوشیده نشود زیرا این دایه ها ، با کمال میل گوساله های کوچک و ضعیف را شیر می دهند و مسئولیت آنها را بر عهده می گیرند . البته در این نوع گله ها ، میزان رشد گوساله ها در مدت زمان معین و میزان افزایش وزن آنها بسیار موضوع با اهمیتی است .

2. گله هایی که تولید شیر در آن ها حائز اهمیت است .
در گله هایی که هدف آنها تولید شیر است ، گوساله های نری که در این گله ها به دنیا می آیند نمی توانند در تولید شیر آن گله تاثیری داشته باشند به همین دلیل دامدار سعی می کند در سنین پایین آنها را به کشتارگاه منتقل کند تا از گوشت آنها استفاده شود .

3. گله هایی که بین مابین هستند!
در این گله ها دامدار هم به تولید شیر از گاوها اهمیت می دهد و هم به تولید گوشت اهمیت می دهد ولی درصد اهمیت شیرده بودن گاوها ، دارای اهمیت بیشتری است. البته بعضی از دام دارها ترجیح می دهند که بتوانند از این گله ها گوشت بیشتری تولید کنند ، به همین دلیل می توانند تعدادی گاو نر گوشتی را در گله خود رها کنند تا نسل بعدی ، گاوهایی داشته باشند که علاوه بر شیردهی دارای گوشت زیادی نیز باشند .

• سن مناسب برای فرستادن گاوها به کشتارگاه کدام است؟

رشد و افزایش وزن گاوها به شرایط نگهداری آنها و همچنین نوع و میزان تغذیه آنها بر می گردد و مهمترین عامل نژاد خوب گاوها است که تعیین می کند چه زمانی می توان گاوها را برای کشتار به گشتارگاه منتقل کرد. البته طبق تحقیقاتی که در این زمینه شده است ، به طور کلی 4 سن را برای کشتار گاو ها مناسب دانسته اند .

o بین 8 تا 12 ماهگی برای گوساله نر

o بین 24 تا 30 ماهگی برای گوساله هایی که ابتدا رشد خوبی داشتند ولی بعد از مدتی سرعت رشدشان کم شده است.

o بین 3 تا 4 سالگی برای گاوهایی که تغذیه خود را در مراتع انجام می دهند.

o گاوهای ماده ای که سنشان بالا رفته است و باید آنها را به کشتارگاه منتقل کرد و به جای آنها گاوهای ماده جوان را جایگزین کرد .

شرکت پخش دام قائم ، با داشتن سالها تجربه و سابقه کاری در زمینه پخش دام زنده ، سالم و بهداشتی می تواند با همه شرکت ها و نهادها همکاری لازم در جهت آماده کردن گوساله و گوسفند زنده را انجام دهد. تمامی دام های این مجموعه دارای تائیدیه های لازم از سازمان دامپزشکی هستند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر با همکاران ما در گروه فروش گوسفند زنده تماس حاصل فرمایید.
شماره های تماس
۲۲۳۰۲۰۳۰ ، ۲۲۳۲۲۱۰۰
۰۹۱۲۷۱۲۵۳۴۵ ، ۰۹۱۲۲۰۰۵۰۲۹

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی