مقالات

انگل های گوسفند

انگل های گوسفند

گوسفندان هم مانند بسیاری دیگر از موجودات ، می توانند در معرض ابتلا به بیماری ها و انگل ها قرار گیرند . پس در کلیه مراحل پرورش و نگهداری از گوسفندان باید مراقب سلامتی آنها بود تا بتوانند از بیماری ها دور بمانند.

گوسفندان هم مانند بسیاری دیگر از موجودات ، می توانند در معرض ابتلا به بیماری ها و انگل هاقرار گیرند . پس در کلیه مراحل پرورش و نگهداری از گوسفندان باید مراقب سلامتی آنها بود تا بتوانند از بیماری ها دور بمانند.

یکی از شایع ترین مکان هایی که گوسفندان به انواع بیماری ها و انگل ها مبتلا می شوند ، هنگام تغذیه و چریدن دام است . انگل در گوسفند شامل انگل های داخلی و خارجی می شود . انگل های داخلی مانند کپک ، انگل های موجود در معده و ریه ، تنیای روده گوسفند و … می باشند .

• قزل قورت

یکی از بزرگترین کرم های موجود در شیردان دام ، همونكوس كونتوكوس است و روزانه می تواند حجم قابل توجهی خون میزبان خود را بخورد . برای آنکه بتواند به راحتی رشد کند باید شرایط محیطی از قبیل رطوبت ، گرما برایش مهیا باشد ، اصطلاحا به این بیماری قزل قورت می گویند.

این کرم به شکل یک نخ قرمز رنگ است که طولش می تواند تا 30 سانتی متر برسد.از علائم اصلی این بیماری می توان به لاغری ، ناتوانی ، توقف در رشد دام ها ، مشکلات کم خونی و همچنین وجود خون در مدفوع حیوان را نام برد.

بعد از مشاهده این علائم ، می توان با انجام یک آزمایش ساده از مدفوع حیوان ، درمان بیماری را شروع کرد و داروهایی جهت درمان این بیماری وجود دارد که می توان از آنها کمک گرفت .

• انگل تنیا ساژیناتا (کرم های کدو)

این کرم ها داری طولی حدود 4 تا 6 متر هستند و طول عمرشان ، گاهی تا بالای 25 سال می رسد . مراحل زندگی این کرم بدین صورت است :

این کرم ها بعد از خارج شدن از بدن انسان به طبیعت راه پیدا کرده و علوفه ها ( غذای اصلی دام ها ) را آلوده می کنند و با خوردن این علوفه آلوده توسط دام و طی مراحلی ، این انگل وارد خون دام می شود و از آنجا خود را به عضله های حیوان می رساند و اگر انسان گوشت آلوده را به صورت نیم پز استفاده کند ، به راحتی می تواند به این بیماری دچار شود .از نشانه های فرد مبتلا به این بیماری می توان سرگیجه ، حالت تهوع ، پرخاشگری ، درد در قسمت آپاندیس و … را نام برد.

 برای جلوگیری از گسترس این بیماری باید :

1. هنگام آبیاری مراتع و انجام کشاورزی ، از آب های تمیز و بهداشتی استفاده کنیم .
2. بعد از سر بریدن حیوان بهتر است گوشت آن را به مدت حداکثر 10 روز در دمای زیر 10 درجه سانتی گراد قرار دهیم.
3. وضعیت پرورش دام ها را بررسی کنیم ، یعنی بتوانیم دام ها را در محیط بهداشتی و معتبر پرورش دهیم و به مردم هشدار دهیم که از خوردن گوشت نیمه پز ، خودداری کنند.

• کپک بدن گوسفند

درون کبد گوسفندان اغلب شاهد نوعی کپک هستیم که این کپک می تواند برای گوسفندان عوارضی از قبیل لاغری ، بی حالی ، ریزش در پشم ها و کم خونی داشته باشد که برای جلوگیری از انتشار این بیماری در گوسفندان بهتر است ، در اوایل و شروع پرورششان ، به آنها داروهای ضد انگل داده شود .

• انگل های بیرون از بدن گوسفند

برای تعریف انگل می توان گفت ، هر موجودی که محل زندگیش روی بدن موجود زنده دیگر باشد را انگل می گویند روی بدن دام ها نیز انگل های خارجی زیادی وجود دارد و برخی از ضررهایی که این انگل ها برای دام ها به وجود می آورند ، عبارتند از :

کم خونی ، لاغری و.. شیوع این انگل ها بین بقیه گله علاوه بر خسارت به خود گوسفند و گوشت آن ، به فراورده هایی که از گوسفندان به دست می آید از جمله چرم و … نیز آسیب وارد می کند. برخی از این انگل های خارجی را می توان شپش ، کنه ، ساس ، کک ، مگس و پشه ها و… را نام برد.

برای تهیه و خرید گوسفند زنده و سالم بهداشتی بهتر است ، با گروه فروش دام زنده تماس حاصل فرمایید.

شماره های تماس ما

۲۲۳۰۲۰۳۰ ، ۲۲۳۲۲۱۰۰
۰۹۱۲۷۱۲۵۳۴۵ ، ۰۹۱۲۲۰۰۵۰۲۹

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی