مقالات

بیماری کبد گوسفند

بیماری کبد گوسفند

بروز بیماری های انگلی در حیوانات مخصوصا نشخوار کنندگان بسیار مهم است ،زیرا بیماری های انگلی مدت زمان زیادی ادامه پیدا می کنند و می توانند همه گله را مبتلا کنند و باعث ضررهای مالی فراوانی شوند.اما امروزه با پیشرفت علم و به کمک واکسن های زیادی که ساخته شده است ،می توانیم گسترش و انتقال این بیماری ها را کاهش دهیم.بیماری های عفونی می توانند از طریق شیر یا گوشت آلوده، به انسان منتقل شوند.

از رایج ترین عواملی که کبد گوسفند را آلوده می کند ،فاسیولا،دیکروسلیوم و…است.

• کرم کبد گوسفند( فاسیولا)

ابعاد این کرم حدود 3-5 سانتیمتر است.پس از عمل لقاح بین تخمک و اسپرم ،تخم انگل تولید می شود.که در طول زندگی خود به داخل آب وارد شده و خود را به گیاهان اطراف برکه می رساند و از طریق مصرف آب یا گیاه آلوده وارد بدن انسان یا حیوان می شود و خود را به کبد میزبان وارد کرده و از مواد داخل کبد تغذیه می کند و به بلوغ می رسد.

به دلیل آنکه کرم از خون تغذیه می کند باعث ایجاد کم خونی در انسان می شود و گاهی این کرم ها با وارد شدن به دیگر اعضای بدن،آسیب هایی را به لوزوالمعده ،عروق خونی،مغز،ریه،آپاندیس و…می رسانند.

محل ذخیره مواد مغذی،جگر است اما در عین حال مواد سمی و زائد ،داروها،هورمون ها و…نیز در این عضو جمع می شوند،پس ممکن است بعضی از این مواد که برای بدن ما مضر هستند ، در جگر حیوانات ذخیره شده باشند و ما با مصرف جگر آلوده دچار بیماری شویم.البته احتمال وجود مواد ناسالم در جگر دام هایی با سن پایینتر ،بسیار کم است.

درست است که مقدار پروتئین و کلسترول موجود در کبد گوسفند با مقدار پروتئین در گوشت گاو برابر است اما مقدار آهن آن 2 تا 3 برابربیشتر تخمین زده شده است.

هنگام خرید جگر باید وضعیت ظاهری آن را به طور کامل بررسی کنید و جگرهای دارای کیست را نباید تهیه کنید، زیرا اگر این کرم ها حین پخت به خوبی حرارت داده نشوند ،می توانند از طریق حلق انسان به سمت چشم او بروند و باعث بیماری در چشم ها شوند.

خرید دام از مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی

در هر صورت برای آنکه از سلامت گوسفند و گوساله هایی که تهیه می کنید مطمئن باشید و برای مصرف آنها دچار نگرانی نشوید ،باید دام ها را از مراکز معتبری که تحت نظر سازمان دامپزشکی هستند بخرید و دام ها می بایست با تغذیه سالم رشد کرده باشند.

گروه گوسفند زنده می تواند بهترین انتخاب برای خرید گوسفند سالم برای شما باشد.

۲۲۳۰۲۰۳۰ ، ۲۲۳۲۲۱۰۰
۰۹۱۲۷۱۲۵۳۴۵ ، ۰۹۱۲۲۰۰۵۰۲۹

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی