مقالات

درآمد زایی با روده گوسفند

درآمد زایی با روده گوسفند

امروزه در کشورهای اروپایی ، علاوه بر استفاده از پروتئین های حیوانی ( تخم مرغ ، انواع گوشت و…) شروع به استفاده روده گوسفند برای ساخت سوسیس و کالباس کرده اند.

یکی از مهمترین دلواپسی هایی که ذهن برنامه ریزان را در همه جای دنیا به خود معطوف کرده است ، فراهم کردن غذای مناسب و کافی برای جمعیت انسانی است که تعدادش روز به روز در حال افزایش است . همان طور که می دانیم پروتئین در هرم غذایی انسان ، بالاترین رتبه را دارد.

البته نباید تصور کرد که از استفاده از روده گوسفند به تازگی کشف شده است ، بلکه از زمان های دیرین انسان ها به مزایای آن پی برده بودند . برای مثال در ایران قدیم شغلی به نام زهتابی وجود داشت که در آن به پاکسازی روده گوسفند می پرداختند و انسان های اولیه از روده گوسفند ، کمان و تیر تهیه می کردند و به کمک این تیرها و کمان ها به شکار می رفتند ، یعنی گذشتگان ما به خوبی از خواص روده گوسفند آگاهی داشتند .

یکی از کاربردهای روده در قدیم

یکی دیگر از کاربردهای روده در زمان های قدیم ، ساخت زه (وسیله و ابزار موسیقی) بوده است. پس قدمت زهتابی در ایران را می توان مربوط به مدت ها قبل دانست. کیفیت و خوبی این زه تا حدی است که اکنون هم برای ساخت بعضی از سیم های برخی از سازها به جای استفاده از فلز ، سیم و… از همان روده گوسفند کمک می گیرند.

شاید باورش سخت باشد که استفاده از روده گوسفند یکی از سود ده ترین صنایع است. بیشترین استفاده از روده گوسفند در سوسیس سازی است اما از روده گوسفند برای موارد بسیاری استفاده می شود ، نخ بخیه ، ساخت لاستیک های ضد پنچری و همچنین ساخت راکت های تنیس ، نوارهای محکم و قابل اطمینان ، چنگ ، سنتور ، سه تار ، ویالن سل ، چادر شب و… هم استفاده می کنند و همان طور که می دانیم یکی از سریعترین غذا ها که با گوشت آماده ، تهیه می شود سوسیس است.

• ایران یکی از بزرگترین صادر کننده های روده به جهان است.

درست است که رقیب اصلی کشور ایران ، چین است ولی ایرانی ها به تمسخر روده های گوسفند چینی می پردازند و بوی بد روده های چینی ها را غیر قابل تحمل می دانند. درست است که این محصول به عنوان یک کالای صادراتی به کشورهای اروپایی بسیار طرفدار دارد اما متاسفانه در کشور خودمان چندان از آن بهره نمی برند و شاید گاهی برای بسته بندی سوسیس و کالباس در کارخانه ها از آن استفاده کنند. کارشناسان ، روده گوسفند را به سبب قیمتش سومین کالای ارزشمند اقتصادی می دانند .

• صادرات روده

اگر از لحاظ کیفیت و کمیت بخواهیم روده های تولید شده در ایران را بررسی کنیم ، رتبه اول را از آن خود کرده اند ولی از نظر صادرات بعد از زعفران و خاویار جایگاه سوم را به خود اختصاص داده اند با راه اندازی یک کارگاه زهتابی می توان برای تعداد بسیاری از افراد شغل ایجاد کرد ، زیرا زهتابی یک کار زمان بر است و تمامی مراحل ساخت آن با دست انجام می شود.

• مراحل و روش زهتابی

وزنی که روده در آغاز کار دارد ، 2 کیلوگرم است که این وزن در آخر کار به 100 گرم کاهش میابد و این روده ها را می توان از مکان هایی که به کشتار دام ها می پردازند خریداری و تهیه کرد و تمیز کردن و ضد عفونی کردن آنها به کمک نمک انجام می شود. کیفیت روده های ساخته شده در ایران اینقدر بالاست که کشورهای غربی ترجیح می دهند از نوع ایرانی آن استفاده کنند .

آنها بسیار تلاش کردند تا نمونه مصنوعی این روده را با کیفیت مشابه نوع ایرانیش تولید کنند ولی تلاش های آنان بی فایده بود . همان طور که می دانیم این محصول با آنکه در کشور خودمان زیاد مصرف ندارد ولی طرفداران زیادی را در دیگر نقاط دنیا دارد و می تواند علاوه بر آنکه می تواند عده زیادی از افراد را مشغول به کار کند می تواند ارز زیادی را هم به کشورمان وارد کند.

شما عزیزان برای تهیه گوسفند و گوساله بهداشتی و سالم می توانید با گروه فروش گوسفند زنده تماس بگیرید.

شماره های تماس ما
۲۲۳۰۲۰۳۰ ، ۲۲۳۲۲۱۰۰
۰۹۱۲۷۱۲۵۳۴۵ ، ۰۹۱۲۲۰۰۵۰۲۹

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی