مقالات

دلایل کاهش میل دام به غذا

دلایل کاهش میل دام به غذا

 اشتهای خوب دام یکی از مواردی است که نشان می دهد دام سالم است .تمامی افرادی که به کار دامداری مشغول هستند باید تمامی تلاش خود را جهت حفظ سلامت دام ها به کار گیرند .

کاهش میل دام عللی دارد که در زیر به هر یک از آن ها اشاره می کنیم :

1- طریقه غذا دادن به دام 

باید در نحوه غذا دادن به دام ها توجه نمود. بی دقتی در این مورد باعث می شود که به برخی دام ها سهم بیش تری تعلق بگیرد و به برخی سهم کمتری. به عبارت دیگر باید علوفه به شکل یکنواختی در آخور قرار گیرد .

2- مناسب نبودن فضای آخور

در واقع باید فضای آخور یعنی جایی که علوفه در آن جا قرار داده می شود با تعداد دام ها همخوانی داشته باشد . کوچک بودن فضای آخور باعث می شود که رقابت شدیدی در میان دام ها ایجاد شود و در نهایت میل برخی دام ها به مصرف علوفه کم می شود .

3- نامناسب بودن خوراک دام ها 

مهم ترین نکته ای که باید در انتخاب علوفه به آن دقت نمود این است که خوراک دام تازه و سالم باشد . خوراک دام مانند یونجه و کاه یا هر چیز دیگری باید از کپک زدگی و فساد محافظت شود . زیرا خوراک کپک زده که بوی نامطبوعی دارد سبب می شود که میل دام ها کاهش یابد .

 4- عدم تهویه مناسب در محل خوراک دهی 

وجود گرمای شدید، کوتاه بودن سقف و نبود تهویه کافی سبب استرس گرمایی در دام ها می شود . همین موضوع سبب کاهش میل دام می گردد.

5- کم بودن نمک در جیره غذایی دام ها می تواند سبب کاهش میل دام گردد . 

6- اگر بیش از حد منابع پروتئینی ( پودر ضایعات طیور و ماهی ) در جیره غذایی دام وجود داشته باشد میل دام ها کاهش می یابد .

اگر بی اشتهایی دام بیش از 24 ساعت طول کشید حتما دام را به کلینیک دامپزشکی انتقال دهید تا توسط دامپزشک معاینه گردد تا دلیل بی اشتهایی اش مشخص گردد .

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی