مقالات

نفخ در گوسفندان و درمان آن

نفخ در گوسفندان و درمان آن

 

گوسفند زنده | دام زنده | دام زنده قائم : گوسفندان ، گاوها ، بزها با آروغ زدن و نفخ شکم مقدار زیادی گاز تولید می کنند. زیرا معده آنها علف ها را هضم می کنند. گازی که حیوانات مزرعه تولید می کنند متان نامیده می شود و به عنوان گاز گلخانه ای شناخته می شود. گازهای گلخانه ای در جو زمین جمع می شوند. آنها اشعه خورشید را وارد می کنند و سپس گرما را در نزدیکی سیاره به دام می اندازند.

گوسفندانی که به این مشکل دچار می شوند، در اغلب موارد یک جا محکم می ایستند و به دفعات ادار می نمایند . می توان ورم را در سمت چپ و راست گوسفند مشاهده نمود . شکمبه تورم یافته باعث فشار آمدن به قفسه سینه و دیافراگم گوسفند شده و همین موضوع باعث می شود که گوسفند زنده به سختی نفس بکشد .

این گرما به آرامی آب و هوای زمین را گرم می کند. دامداران همچنین می توانند غذای گوسفندان خود را که باعث کاهش آروغ می شود تغییر دهند. برخی از گوسفندان به طور طبیعی نسبت به بقیه گاز تولید می کنند. غذاهای طبیعی، گاز طبیعی تولید می کنند. گوسفندان علف می خورند و سپس نشخوار می کنند.

بیماری نفخ شکم در گوسفندان

نفخ شکم یک بیماری تهدید کننده حیات است و برای نجات حیوان زمان بسیار حیاتی است. نفخ شکم که به آن تمپانی نیز می گویند ، تجمع گاز در شکمبه است که نمی تواند آزاد شود. گاز به طور طبیعی در طی تجزیه مواد خوراکی شکمبه تولید می شود و به طور معمول از طریق آستانه گذاری، تخلیه آزاد می شود. اگرچه معمولاً نشانه بیماری جدی نیست، اما گاز زیاد می تواند نشانه هشدار دهنده یک مسئله پزشکی اساسی باشد.

گاز بیش از حد می تواند نشانه ای از یک ناهنجاری در سیستم گوارش شما باشد. گاز اضافی اغلب علامت بیماریهای مزمن روده مانند دیورتیکولیت ، کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون است. رشد بیش از حد باکتری روده کوچک، افزایش یا تغییر باکتری در روده کوچک می تواند باعث گاز اضافی ، اسهال و کاهش وزن دام شود.

نفخ در گوسفندان چه مدت طول می کشد.

گوسفندان گیاه خوار هستند و عمدتا از مواد گیاهی استفاده می کنند. در طبیعت یا هنگام زندگی در مراتع ، گوسفندان قسمت زیادی از روز خود را به چریدن چمن و علف های هرز می گذرانند. گوسفندانی که در محفظه ای زندگی می کنند و علفی برای چرا ندارند، اغلب با علوفه یا علوفه تغذیه می شوند. سیلو شامل غذاهایی مانند یونجه تخمیر شده یا ذرت است.

با افزایش فشار تنفس تحت تأثیر قرار می گیرد که می تواند منجر به مرگ در اثر خفگی شود. گوسفندان می توانند به سرعت ی پس از شروع چرا از مزرعه از نفخ شکم تلف شوند. اما به طور معمول مرگ پس از 12 تا 48 ساعت چرا در مراتع به دلیل تولید نفخ شکم رخ می دهد. برای نفخ کف، مواد ضد کف کننده ای که کف را پخش می کنند باید توسط لوله معده تخلیه شوند.

در صورت وقوع نفخ شکم ، همه دام ها در آن مرتع باید بلافاصله تحت رژیم غذایی با فیبر بالا (یونجه یا کاه) قرار گیرند و هر دامی دارای علائم نفخ باشد که با یک ماده ضد کف کننده درمان می شود.

راه های پیشگیری نفخ در گوسفندان

اگر چه به گفته محققان روش های پیشگیری در این زمینه بسیار سخت است، اما می توان با کاهش زمان چریدن گوسفند و تشخیص مراتع مشکوک شبدر و یونجه تا حد زیادی از ایجاد نفخ در گوسفندان جلوگیری نمود .

عصاره زیره سیاه یکی از داروهای ضد نفخ است که سبب خارج شدن گازهای انباشته شده در شکمبه گوسفند می گردد . عصاره زیره سیاه فقط برای نفخ گازی مناسب است و برای نفخ کفی اصلا مناسب نیست که در این صورت برای نفخ کفی می توان از داروهای کفی یا سایر داروهایی که توسط دامپزشک تجویز می گردند، استفاده نمود .

علت نفخ در بره ها

نفخ بره یکی از متداول ترین و دلخراش ترین قاتلان بره های خانگی به خصوص سنین بالای 2 هفته است. نفخ شکم ناشی از رفتن شیر به داخل شیردان است. ممکن است شیر خیلی گرم باشد و شرایط را برای رشد باکتری های مضر ایجاد کند. اگر حیوانی با علائم اولیه نفخ شکم مشاهده کردید ، در صورت عدم وجود این مواد ، آنها را با روغن نفخ یا 100 میلی لیتر روغن نباتی آغشته کنید.

گله را از مرتع متخلف خارج کرده و حیواناتی که در پریشانی شدید قرار دارند برای از بین بردن فشار باید در قسمت بالایی دست چپ چاقو بزنند. علیرغم نفخ ، بره هایی که دچار بیماری آبکی دهان هستند برای جلوگیری از کم شدن آب بدن به درمان الکترولیت به خوراکی به میزان 50 میلی لیتر چهار بار در روز نیاز دارند. در مراحل اولیه ممکن است برای تقویت فعالیت روده و دفع مکونیوم از تنقیه آب صابون مانند مایع رقیق شونده یا ملین های دیگر استفاده شود.

نفخ کف دار در گوسفند

نفخ مایع کف آلود پس از جذب سریع پروتئین بالا بعد ازخوردن خوراک قابل هضم رخ می دهد که منجر به تشکیل مقادیر زیادی کف پایدار در شکمبه می شود. در بعضی موارد ، بلغم شکمبه بسیار چسبناک ممکن است جلوی کاردیا را بگیرد و به طور کامل از توانایی تولید مثل حیوان جلوگیری کند. یونجه معمولاً منبع متوسطی از پروتئین و انرژی گوسفندان و بره ها است. در حالی که یونجه های خوب چمن می توانند به اندازه یونجه حبوبات انرژی داشته باشند ، حبوبات 50 تا 75 درصد پروتئین بیشتر و سه برابر کلسیم دارند.

گوسفندان نمی دانند چه موقع باید خوردن را متوقف کنند. تجمع گاز یونجه باعث می شود معده آنها به معنای واقعی منفجر شود. تغذیه بیش از حد بزرگترین مسئله ای است که یک بره به جای شیر از آن تغذیه می کند. این امر به این دلیل است که شیر باید درشیردان گوسفند فرآوری شود و تغذیه بیش از حد با آن می تواند شیر را به شکمبه بریزد و در آنجا تخمیر می شود و گوسفند نفخ می گیرد.

عوامل ایجاد دهان کف در گوسفندان

گوسفندان مبتلا بسیار کسل کننده ، تمایلی به حرکت ندارند و مشکلات تنفسی با ترشحات کف دار دهان دارند. بیماری هایی که به ویژه در بره های فاقد ایمنی منفعل شایع هستند عبارتند از: شسته شدن E coli ، سپتی سمی ، بیماری ناف ، کوکسیدیا ، ذات الریه ، کزاز ، انتروتوکسمی ، زخم دهان و آرتروز. اگر دوز آلوده به اندازه کافی بزرگ باشد ، کوکسیدیوز در 21 روز می تواند باعث سندرم مرگ ناگهانی در گوسفندان میشود.

شبدر قرمز هنگام چرا در مراتع در فصل تولید مثل باعث ناباروری گوسفندان می شود. شبدر سفید هم پروتئین و هم انرژی بالایی دارد. بسیار قابل هضم است.

درمان نفخ شکم در گوسفندان

-تا آنجا که می توانید جوش شیرین حل کنید و در 10 میلی لیتر آب حل کنید و به صورت خوراکی تغذیه کنید.

-آنتی بیوتیک تجویز کنید. از راه خوراکی 3 میلی لیتر پروکائین پنی سیلین بدهید.

-با سوراخ کردن شیردان با سوزن تحت بی حسی موضعی ، شیردان را تخلیه نمود.

خرید گوسفند از مرکز دام زنده قائم

گوسفند زنده قائم بزرگترین مرکز فروش گوسفند و گوساله زنده در تهران با قصاب شبانه روزی تمام نقاط با پلاک رسمی بهداشت. مرکز دام زنده قائم انجام کلیه امور قصابی در محل ودرب منازل شهروندان پایتخت تهران ارائه میکند که شامل قصاب گوسفند زنده در محل و قصاب گوساله زنده و قصابی بره و قصابی بز و قصابی مرغ و خروس.

این مرکز سفارش گوسفند زنده همراه با قصاب مجرب در محل شما را ارائه می کند .انجام امور قصابی درمحل از انواع دام و طیور انجام میشود دام قائم تهران تحویل در محل با قصاب و تحویل به مراکز خیریه داده میشود.

نفخ در گوسفندان به علت تراکم گازهای موجود در شکمبه گوسفند است که در بسیاری موارد به دلیل تغذیه دام ها از علوفه های تازه ای مانند شبدر و یونجه به وجود می آید .

نفخ کردن یک امر بسیار طبیعی است که در تمامی موجودات زنده اتفاق می افتد . یکی از مسائلی که دامداران باید به آن توجه نمایند، مسئله نفخ گوسفندان است . زیرا نفخ می تواند کشنده باشد و باعث وارد شدن خسارت به دامداران گردد .

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی