مقالات

نژادهای گوسفند ایرانی

نژادهای گوسفند ایرانی

با رشد و افزایش جمعیت در سراسر جهان ، نیاز مردم به گوشت و فراورده های گوشتی بیشتر از پیش احساس می شود. به همین دلیل دامداران به تدریج سعی کردند به پرورش دام هایی روی بیاورند که گوشت بیشتر و با کیفیت بالاتری داشته باشد.

اما همان طور که می دانیم ، به دلیل کم آبی و استفاده بی رویه دام ها از مراتع در اکثر مناطق کشور،شاهد مراتع غنی نیستیم به همین دلیل دامداران برای جبران کمبود تغذیه در دام ها ،مجبورند دام های ضعیف را از گله جدا کرده و برای مدت زمان معینی به آنها جیره غذایی (شامل چند نوع ماده غذایی ) بدهند.

البته درست است که در روش تغذیه تکمیلی ،افزایش چربی در بدن گوسفندان باعث سنگین شدن وزن آنها می شود اما چون تغذیه این دام ها فقط با علوفه تازه نیست ،کمی در طعم گوشت آن تاثیر منفی می گذارد.

برخی از نژادهای گوسفندان ایرانی

• نژاد کلکو

این نژاد از گوسفندان دارای حجم پشم بالایی به رنگ کرم روشن هستند و این نژاد را می توان بین قم و ورامین مشاهده کرد. لکه هایی در گوش،بینی،کنار گوش و چشمهایش دیده می شود.توانایی پیاده روی در این گوسفند به دلیل پاها و قامت کشیده اش بسیار بالاست.
این نژاد از گوسفند به راحتی می تواند خود را با شرایط خشک ( کم آبی زیاد )سازگار کند.
نوع ماده آن بر خلاف نر آن بدون شاخ است ،این نژآد از گوسفند دارای سود دهی بالایی است.

• نژاد لری بختیاری

اصالت این نژاد به استان چهارمحال بختیاری برمی گردد.این گوسفند دارای گوش ها و سرها و دنبه بزرگ است.اما به دلیل آنکه فروش دنبه نسبت به گوشت برای دامداران سود کمتری دارد بنابراین دامداران سعی کرده اند گوسفندانی را که دارای دنبه سنگین و آویزان هستند را از گله خود خارج کنند و اکثر این گوسفندان فاقد شاخ هستند.

• نژاد زل(آریایی)

این خانواده از گوسفندان را می توان در سواحل دریای خزر و همچنین بخش هایی از گرگان یافت . طبق مدارک تاریخی مشاهده شده معلوم شده است که قوم آریایی هایی که در کنار دریای خزر ساکن بودند این نژاد را پرورش می دادند.این گوسفندان دارای سرهای کوچکی هستند و نرها شاخ های نسبتا بلندی دارند و فقط در بعضی از ماده ها، شاخ می بینیم.

• گوسفند نژاد طالشی

منطقه زندگی این گوسفند در استان گیلان(طالش)است.این گوسفند به دلیل جثه ،میزان گوشت بیشتری هم تولید می کند و یکی از نژاد های گوشتی در ایران به شمار می رود و در قسمت هایی از بدنش می توانید لکه هایی را مشاهده کنید.

• گوسفند نژاد افشاری

سرعت رشد دراین نژاد بسیار بالاست و می تواند در آب و هوای سرد به راحتی دوام بیاورد و در برابر بیماری ها مقاوم تر از دیگر گونه هاست . نر و ماده این گوسفندان دارای شاخ هستند. این گوسفند بلند قد و دارای پای باریک و بلند است.

البته در ایران نژاد های مختلف و بیشتری از گوسفندان وجود دارد .اگر شما برای خرید گوسفند نیاز به اطلاعات بیشتری دارید بهتر است با گروه فروش گوسفند زنده تماس بگیرید.

۲۲۳۰۲۰۳۰ و ۲۲۳۲۲۱۰۰
۰۹۱۲۷۱۲۵۳۴۵ و ۰۹۱۲۲۰۰۵۰۲۹

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی