مقالات

گوسفند نژاد ماکویی

گوسفند نژاد ماکویی

گوسفندان نژاد ماکویی اغلب به رنگ سفید دیده می شوند و در قسمت پوزه گوسفند ، قسمت انتهایی دست و پا و همین طور اطراف چشم ها کله هایی به رنگ مشکی به چشم می خورد . پشم این گونه از گوسفندان بسیار سفید است و مرغوبیت الیاف بالایی دارد و همچنین تارهای بلندی دارند . به همین دلیل طرفداران زیادی در صنعت ریسندگی ، فرش بافی و همین طور تولید البسه دارند .

گوسفند یکی از حیوانات اهلی است که در دسته سم داران و گیاهخواران می باشد . انسان ها به منظور استفاده از پشم ، گوشت و شیر گوسفندان آن ها را پرورش می دهند .

گوسفندان بسیار زیادی با خصوصیات مختلف در جهان وجود دارند که همین موضوع باعث تفاوت نژاد آن ها می شود .

گوسفندان زنده را در دسته های مختلفی دسته بندی نموده اند و بنا بر نشانه هایی هم چون زیست بوم اصلی و یا منشا اصلی حیاط گوسفندان ، به روی آن ها نام هایی نهاده اند تا از سایر دسته ها قابل تشخیص باشند .

گوسفندانی که در یک دسته قرار می گیرند دارای خصوصیات فیزیولوژی و تولیدی مشابه هستند .

میزان تولید پشم نژاد ماکویی

پشم این نژاد از گوسفندان قدرت رنگ پذیری بسیار بالایی دارد . میزان تولید پشم نژاد ماکویی برای قوچ بالغ در حدود 3 الی 5.2 کیلوگرم است و برای بره های نژاد ماکویی در حدود 850 الی 1100 گرم تخمین زده شده است . همین طور این نژاد در زمینه تولید گوشت نیز راندمان بسیار بالایی دارند و به همین منظور گوسفندان ماکویی را جزء نژادهای پشمی و گوشتی قرار می دهند.

پرورش چنین گوسفندانی در شهرستان مرند بسیار زیاد است . این شهرستان دارای موقعیت کوهستانی است و دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است ، به همین خاطر این نژاد از گوسفندان در این منطقه به خوبی رشد می کنند .

چون این گونه از گوسفندان گوشت بسیار زیادی تولید می نمایند ، دارای وزن بیش تری نسبت به سایر گوسفندان نسل های دیگر هستند.

به گونه ای که وزن قوچ های نژاد ماکویی که دارای سن چهار الی پنج سال هستند، به 140 کیلوگرم می رسد و وزن لاشه این گونه از گوسفندان به 75 کیلوگرم هم می رسد .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند اعلام نموده است که پرورش این نژاد از گوسفندان در روستای امیر آباد و یکان سعدی انجام می شود . آمار گوسفندان نژاد ماکویی نسبت به سال های قبل در روستای امیر آباد افزایش یافته است . در صورت عدم خشکسالی و اجرای طرح های اصلاح نژادی می توان انتظار داشت که به آمار موجود تعداد قابل توجهی افزوده شود .

مرکز فروش گوسفند زنده

مرکز فروش گوسفند زنده یکی از مراکز معتبر عرضه دام زنده است که به پرورش اکثر نژادهای گوسفندان می پردازد تا بتواند نیاز مشتریان خود را رفع نماید .

در این مرکز نژاد ماکویی نیز پرورش داده می شود و مشتریان عزیز می توانند در صورت نیاز خرید خود را از این مرکز انجام دهند .

در صورت سفارش ، دام زنده در کمترین زمان ممکن به محل مورد نظر مشتری ارسال می گردد و تعیین وزن در جلوی چشم مشتری صورت می گیرد تا شبهه ای در این زمینه به وجود نیاید . قیمت دام ها در این مرکز به قیمت روز بازار ارائه می گردد .

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی