مقالات

بیماری تب برفکی در دام ها

بیماری تب برفکی در دام ها

تب برفکی یک نوع بیماری عفونی و گاهی اوقات کشنده است که حیواناتی مانند گاو ، گوسفند ، بز و … به این بیماری مبتلا می شوند . ویروس این بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد می نماید و تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می شود .

این بیماری بسیار واگیر دار است . تب برفکی به عنوان طاعون برای صنعت دامداری شناخته شده است . کنترل این بیماری از طریق واکسیناسیون ، مراقبت شدید در نقل و انتقال حیوانات و قرنطینه نمودن حیوانات و گاهی معدوم نمودن میلیون ها راس دام است .این ویروس در تمامی نقاط ایران وجود دارد و البته بیش تر در ابیک آباد دیده شده است .

در صورت مبتلا شدن دام به تب برفکی چه اقداماتی باید انجام داد ؟

– اولین مرحله جداسازی و قرنطینه نمودن دام بیمار است .

– تمام وسایل و تجهیزاتی که دام بیمار با آن ها در تماس است را باید جدا نمود و ضدغفونی کرد . همین طور هر گونه آب و خوراک آلوده باید از محل پرورش و نگهداری دام ها خارج گردد و آب و غذای سالم و غیر آلوده باید جایگزین آن ها شود تا دام بتواند از آن ها استفاده نماید .

– محیط پرورش و نگهداری دام باید به صورت کامل ضدعفونی گردد . بهترین مواد برای ضد عفونی کردن در این جا بیان شده اند:

   – فرمالین 5 درصد

   – سدیم هیدروکسید 2 درصد

  – آهک برای ضدعفونی کردن محوطه پرورش و نگهداری دام

– از علائم و نشانه های این بیماری تب است . با استفاده از داروهای ضد تب باید تب دام را پایین آورد .

– اگر ریه های دام درگیر بیماری شده و زخم ها عفونی شده اند ، در این صورت می توان با توجه به نظر دامپزشک از داروهای آنتی بیوتیک برای درمان بیماری استفاده نمود .

– برای درمان کردن زخم ها می توان از اسپری otc استفاده کرد و زخم های دهان را نیز روزی دو یا سه بار می توان با ضدعفونی کننده هایی مانند گلیسیرین ضد عفونی کرد .

– جهت بهبود سریع زخم ها ی دام می توان مولتی ویتامین خوراکی یا تزریقی استفاده کرد . البته لازم است که قبل از دادن هر گونه داروی خوراکی یا تزریقی با دامپزشک مشورت نمود .

– هنگامی که در دهان دام زخم ایجاد می شود ، خوردن برای دام بسیار سخت می شود . این موضوع سبب ضعف و گرسنگی شدید در دام می شود و بهبود آن را به تاخیر می اندازد و میزان تلفات ناشی از بیماری تب برفکی افزایش می یابد .

مشکلات تغذیه ای دام ها

به عنوان مثال گوساله های جوان اشتهای زیادی برای خوردن دارند و باید در طول روز چندین بار تغذیه نمایند . برای رفع نمودن مشکل خوردن می توان کنسانتره یا سبوس گندم را خیس نمود تا خوردن برای دام راحت شود . اگر باز هم خوردن برای دام مشکل بود در این صورت بهتر است که ماده غذایی را در قسمت عقبی دهان دام قرار دهید تا بتواند راحت تر آن را ببلعد .

دام هایی که مشکلات تغذیه ای آن ها بسیار شدید است در صورت مشورت با دامپزشک می توان از سرم درمانی برای آن ها استفاده نمود .

در این جا چند نکته ذکر می شود که می توان از آن ها در موارد خاص استفاده نمود .

برای تغذیه گاوهای بزرگ که دچار زخم تب برفکی شده اند توصیه می گردد که پرس یونجه یا کلش گندم را چند ساعتی در آب بگذارید تا کاملا خیس شود تا دام با خوردن آن ها احساس درد کمتری نماید . یا می توان برای کاهش درد ، دهان دام را با مواد ضدعفونی کننده شستشو داد تا خوردن غذا برای دام راحت تر شود .

مراکز معتبر عرضه دام زنده باید مدام گوسفندان را معاینه کنند تا در صورت مبتلا شدن دامی به تب برفکی درمان صورت گیرد تا تلفات به حداقل برسد .

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی