مقالات

بررسی رفتار گوسفندان

بررسی رفتار گوسفندان

رفتار شناسی در گوسفندان را می توان تحقیق و بررسی علت رفتارهای مشخصی که حیوانات در حرکات ، صداها و رفتارشان که در کنار همنوعان خود دارند و در شرایط مختلف از خود نشان می دهند ، دانست .

نکته که در بررسی رفتارهای حیوانات از جمله گوسفندان حایز اهمیت است ، چگونگی رابطه و پیوستگی های بین حیوانات اهلی شده و انسان ها می باشد.

• چرا دانستن رفتار دام ها مهم است ؟

دانستن دلایل رفتارهای دام ها ، به دامداران بسیار کمک می کند که بتواند دام های خود را بهتر مدیریت کند و از دام ها به بهترین نحو ممکن مراقبت کند و از اتفاقات غیر منتظره در گله جلوگیری بکند.

• اهلی کردن حیوانات برای نگهداری در دامداری

از سالهای بسیار دور انسان توانست حیوانات را برای استفاده از مزایای آنها اهلی کند . یکی از اولین این حیوانات که انسان برای اهلی کردن انتخاب کرد ، سگ ها بودند که می توانستند نقش حمایتی و محافظتی داشته باشند و در شکار نیز بسیار کمک می کردند .
انسان های اولیه با دقت در زندگی حیوانات ، درس های زیادی را از زندگی آنها یاد گرفتند . مثلا برای درمان برخی از بیماری از روش درمانی که حیوانات برای فرزندان خود بهره می بردند استفاده می کردند .

برای مثال نقل شده است که اگر جوجه ی پرستو به بیماری یرقان دچار شود ، پرستوی مادر به دنبال سنگی می رود و آن را به لانه اش می آورد که به اسم سنگ یرقان معروف است و با آن جوجه خود را مداوا می کند ، انسان نیز برای دست یافتن به این سنگ ، به بدن جوجه های پرستو ، زردچوبه می مالد تا پرستوی مادر به دنبال این سنگ برود و آنها بتوانند از این سنگ برای درمان بیماری یرقان خود استفاده کنند.

برای اهلی کردن و نگهداری از حیوانات انسانها سعی می کنند ، نژاد هایی را برای پرورش انتخاب کنند که بالاترین سود را برای دامدار داشته باشد مثلا گوسفندانی را انتخاب کند که دارای وزن گیری بالا ، پشم مرغوب و یا توانایی زاد و ولد بالایی باشند .

• رفتار حیوانات

بیشتر واکنش های حیوانات غریزی انجام می شود و محیط بیشترین تاثیرات روی رفتار حیوانات را بر جای می گذارد. البته در حیوانات ، یادگیری از محیط در هفته های اول بعد از تولد کم و به تدریج با بالاتر رفتن سن حیوان بیشتر خواهد شد .

• حواس گوسفندان

1. بینایی
گوسفندان می توانند در جهات مختلف ، اطراف خود را ببیند و به راحتی می توانند علف های خوب را در علفزار تشخیص داده و به سمت آنها بروند و از دشمنان و درندگان به سرعت فرار کنند و خود را نجات دهند.

2. نکته جالب دیگر این است که گوسفندان می توانند رنگ های زیاد و مختلفی را تشخیص دهند .

3. حس بویایی در گوسفند ضعیف است ولی از حس بویایی ضعیف خود می تواند در جاهای مختلف استفاده کند. مثلا می تواند غذاهای سالم را از غذاهای کپک زده تشخیص دهد ، تشخیص فرزند توسط گوسفند ماده ، تشخیص محل غذا و…. مواردی از استفاده از این حس است.

4. حس چشایی گوسفندان قوی است ، به طوریکه گوسفندان می توانند غذاهای فاسد را از غذاهای تازه و سالم تشخیص دهند و از حس لامسه خود نیز برای لمس کردن دیگر گوسفندان و لمس غذاها استفاده کنند.

• رفتار مربوط به چرا، در گوسفندان

گوسفندان معمولا دو بار در روز تغذیه می کنند . یکبار در صبح و یکبار نزدیک به غروب آفتاب و بقیه زمان ها در روز را معمولا به استراحت مشغول هستند ، البته طول زمان غذا خوردن در آنها معمولا حدود 5 تا 10 ساعت به طول می انجامد و این زمان به نژاد گوسفندان ، شرایط محیطی و… بر می گردد. گوسفندان در گله نسبت به تکی مقدار بیشتری علوفه مصرف می کنند.

گروه پخش گوسفند زنده قائم با دارا بودن سالها تجربه و سابقه کاری در زمینه پخش و فروش دام زنده می تواند سالمترین و بهترین گوسفند و گوساله زنده را به شما عزیزان ارائه دهد . این مرکز می تواند قصاب حرفه ای را نیز به محل شما اعزام کند.

شماره های تماس
۲۲۳۰۲۰۳۰ ، ۲۲۳۲۲۱۰۰
۰۹۱۲۷۱۲۵۳۴۵ ، ۰۹۱۲۲۰۰۵۰۲۹

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی