مقالات

قطع دنبه در بره ها و نکاتی در رابطه با آن

قطع دنبه در بره ها

یکی از صفات مغلوب در بیشتر گوسفندان ایرانی داشتن دنبه است. قطع دنبه در بره ها راه حلی برای رشد بهتر و بیشتر است. اگر به نژاد گوسفندان ایرانی نیم نگاهی بیندازیم همه آن ها دارای حجم بزرگی از دنبه هستند این نژاد ها که شامل گوسفند مهربان، سنگسری، کردی، لری، بلوچی و … می باشد. حجم بالای دنبه در این نژاد مشکلاتی را به دنبال دارد که همین دلیل عمده ی قطع دنبه می باشد.

در حیواناتی مانند گوسفندان، قسمت پایینی بدن به نام “دنبه” یا “دم” شناخته می‌شود. قطع دنبه یا دم گوسفند به معنای بریدن قسمتی از دنبه آن است. این عمل معمولاً به عنوان یک روش برای مدیریت بهتر بهداشت و بهبود شرایط زندگی گوسفندان انجام می‌شود.

قطع دنبه بره ها چگونه انجام میشود

شرایط قطع دنبه در بره ها

در بین جمعیت گوسفندان دنبه دار باید قبل از قطع دنبه در بره ها شرایط دام در نظر گرفته شود. اینکه این کار چقدر برای دام موثر است و مزایای متنوعی به دنبال دارد قابل انکار نیست. این کار اصول و قواعد خاصی دارد و هر زمان که شما بخواهید نمی توانید این کار را بکنید. شاید برخی از افراد رانی های در این خصوص داشته باشند که باید بگوییم که این کار تا به حال تلفات نداشته است و بر روی نژادهای مختلفی که تا به حال انجام شده مشکلی پیش نیامده است.

نحوه قطع دنبه در بره ها

قطع دنبه در بره که نژاد آن ها جزء گوسفندان دنبه دار است رواج بسیاری دارد و این کار آسیبی به حیوان نخواهد زد و پس از درمان کامل فواید بسیاری هم به دنبال دارد. این کار را نباید در روز اولی که بره به دنیا آمده است انجام داد و باید کاملا بره در در روز اول و دوم از آغوز و شیر مادر تغذیه کند. پس از آن در روز سوم پس از آنکه به بره ویتامین مخصوص تزریق شد اقدادم به حلقه اندازی کرد‌.

دنبه روز به روز بزرگتر می شود و بهترین زمان برای قطع آن روز سوم تا چهاردهم تولد است البته به شرطی که در روزهای آخر بتوان آن را از کش و حلقه عبور داد. در بره های سنجابی باید روزهای سوم و چهارم حلقه انداخته شود چون در هفته دوم دنبه از حلقه عبور نمی کند.

چه دلایلی باعث میشود تا دنبه گوسفندان قطع بشود

تصمیم بر قطع دنبه گوسفندان ممکن است به دلایل مختلفی اتخاذ شود، از جمله:

بهداشت و بهبود شرایط زندگی: قطع دنبه می‌تواند به بهبود بهداشت و شرایط زندگی گوسفندان کمک کند. برش دنبه می‌تواند کمک کند تا کثیفی بدن دام را کاهش دهد .

جلوگیری از آسیب: دنبه گوسفندان ممکن است در برخی موارد بلند و حساس باشد و به راحتی آسیب ببیند. قطع دنبه می‌تواند از آسیب به دنبه جلوگیری کند و احتمال ابتلا به عفونت‌ها را کاهش دهد.

مدیریت بهتر گوسفندان: در برخی مناطق، قطع دنبه به عنوان یک روش مدیریتی برای شناسایی گوسفندانی که به برخی بیماری‌ها حساس هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اقدام می‌تواند به کنترل و پیشگیری از انتقال بیماری‌ها کمک کند.در هر صورت، قطع دنبه باید توسط کارشناسان متخصص و با رعایت اصول بهداشتی و انسانی انجام شود.

چه دلایلی باعث میشود تا دنبه گوسفندان قطع بشود

دنبه کدام نژادها را می توان قطع کرد

اکثر نژادهای ایرانی دارای دنبه هستند و این ویژگی در شرایط و فصول مختلف سال تغییر پیدا می کند. قطع دنبه در بره های نژاد ایرانی که دنبه بخش زیادی از وزن گوسفند را تشکیل می دهد رایج است. در گوسفندان نژادهای سنگسری، شال، ماکویی، کردی، لری، بلوچی، کلکوهی، مغانی، کرمانی، سنجانی، مهربان و … همگی دنبه های سنگین و پر وزنی دارند.

ایا قطع دنبه برای بره مشکلی ایجاد می کند. این گوسفندان علاوه بر تولید گوشت وزن قابل توجهی چربی را در دنبه ذخیره می کنند و این مقدار با افزایش سن گوسفند بیشتر می شود که برای گوسفند پرواری ممکن است بیشتر از حد معمول هم باشد.

در برخی موارد دیده شده که وزن دنبه در گوسفندان پرواری حدود ۲۵ درصد از وزن کل دام شده است که این ذخیره چربی به انرژی زیادی نیاز دارد. به طوری که برای ذخیره هر واحد چربی در دنبه نیاز به ۴۵/۹ کیلوکالری انرژی است. پس با این وجود بخش زیادی از غذای دام صرف تولید و افزایش چربی و دنبه می شود.

و هزینه تولید چربی دو برابر تولید گوشت است. که اگر این محاسبات را در نظر بگیریم خواهیم دید که از لحاظ هزینه به صرفه نخواهد بود. کش و حلقه های کشی که برای این کار استفاده می شود از جنس لاستیک بسیار مقاوم هستند و برای انواع نژادها مناسب هستند.

برای قطع دنبه ابزارهای دیگری هم به کار گرفته می شود که شامل گازانبر، ابزار الکتریکی، چاقو … می باشد که کش بهترین و کاربردی ترین روش است. قبل از انجام کار و رد کردن دنبه از کش حتما آن را از فضولات پاک کنید سپس با احتیاط آن را از کش رد کنید.

مزایای قطع دنبه در بره ها

در دامداری های حرفه ای که بره های نژاد دنبه دار را پرورش می دهند خیلی مهم است که پس از تولد قطع دنبه در بره ها را انجام دهند. این کار از هزینه های اضافی تهیه علوفه می کاهد و در مجتمع های دامپروری باعث افزایش بازدهی خواهد شد.

بریدن دنبه اگه با اصول صحیح و بهداشتی انجام شود مزایای بسیاری هم برای دام و هم دامدار به دنبال دارد. این انجام این کار درصد جفتگیری طبیعی قوچ های بدون دنبه بیشتر می شود و بر روی دوقلوزایی، افزایش وزن و شیر مش های دنبه دار تاثیر مثبت می گذارد. با بریدن این چربی در دام درصد آبستنی افزایش پیدا می کند و تاثیر زیادی بر روی کاهش آلودگی دامی دارد.

دنبه کدام نژادها را می توان قطع کرد

نکات مهم درباره قطع دنبه

افرادی که دامپروری های بزرگ را اداره می کنند معمولا از همه نژاد دامی را پرورش می دهند و با اصول سلامت و تغذیه آن ها آشنا هستند. قطع دنبه در بره ها یکی از کارهای اصولی در نژاد های دنبه دار سنگین است. دلایل و فواید انجام این کار را در بالا توضیح دادیم و گفتیم که رعایت بهداشت در فرآیند انجام نقش مهمی در سلامت دام دارد. نکات زیر بخشی از گفتنی هایی است که باید حتما در انجام این فرآیند مورد توجه قرار بگیرد.

این روش مناسب دام های زیر ۷ روز است و هر چه دام سنی بیشتر از ۷ روز داشته باشد انجام این کار هم سختر و غیر ممکن تر می شود.

این کار باید با استفاده از حلقه پلاستیکی یا کوتر انجام شود.
شما از هر روشی که استفاده کنید باید دقت داشته باشید که پین های دمی بره باقی بماند.
به طور کلی باید دو مهره از دم باقی بماند و برش داده نشود.

کاهش درد با داروهای بی حسی

این عمل برای بره دردناک است و ممکن است تا ساعت ها پس از قطع همچنان درد داشته باشد که برای کاهش درد می توان از داروهای ضد دردی مانند فلونیکسین مگلوماین به صورت عضلانی و یا داروهای بی‌حسی موضعی مانند لیدوکایین را پیش از قطع کردن استفاده کرد و محل را با آن بی حس کرد.

با این روش حلقه لاستیکی برای دام های زیر 7 روز مناسب است . بهترین زمان برای انجام این کار 24 ساعت پس از تولد است که بره آغوز کافی را دریافت نموده است . قطع دنبه با هر روشی که انجام می شود باید به گونه ای باشد که چین های دمی بره باقی بماند . زمانی که دنبه قطع می گردد ممکن است که بره درد زیادی داشته باشد اما با گذشت زمان این درد کاهش می یابد . برای کاهش درد در بره ها می توان از داروهای ضد درد مانند فلونیکسین مگلوماین به صورت عضلانی و یا از داروهای بی حسی مانند لیدوکائین استفاده نمود که باید قبل از شروع کار به محل مورد نظر مالیده شود .

آماده سازی محیط برای این کار

بهتر است محیطی که این کار را انجام می دهید ضد عفونی کنید و تا زمان خوب شدن کامل بره از آن خوب نگهداری کنید تا دچار عفونت و انگل نشود.

در روش حلقه انداختن زمان حدود ده روز صرف می شود تا دنبه جدا شود در طول این ده روز و حتی مدتی پس از آن دام باید به دور از لارو مگس باشد. هر چه مراقبت از دام اصولی تر باشد زمان بهبود هم کوتاه تر خواهد شد.

بسیاری از دامداران برای رشد بهتر بره ها اقدام به قطع دنبه می نمایند، اما برای انجام این کار باید نکاتی را در نظر گرفت . با ما در این مقاله همراه باشید تا با فواید این کار در بره ها آشنا شوید .

گوسفندان زنده نژاد ایرانی مانند کردی، سنگسری، لری، بلوچی و … دارای دنبه هستند . گوسفند زنده درصد وزن کلی دام را تشکیل می دهد .

مشاوره با دامپزشک در زمینه قطع دنبه بره ها

مشاوره با دامپزشک در زمینه قطع دنبه گوسفندان

مشاوره با دامپزشک در زمینه قطع دنبه گوسفندان بسیار مهم است و می‌تواند به بهبود بهداشت و شرایط زندگی گوسفندان کمک کند. دامپزشکان متخصص در این زمینه توانایی تشخیص و ارزیابی وضعیت سلامتی گوسفندان را دارند و می‌توانند به شما در تصمیم‌گیری صحیح و اجرای صحیح این فرآیند کمک کنند. زمان و شرایط مناسب برای قطع دنبه، روش‌های انجام، دستورالعمل‌های بهداشتی پس از عمل، و همچنین نکاتی که باید در نظر گرفته شوند، از جمله مواردی هستند که دامپزشکان متخصص می‌توانند شما را راهنمایی کنند. به همین دلیل، همیشه مطمئن شوید که مشاوره و راهنمایی لازم را از یک دامپزشک متخصص دریافت کنید قبل از انجام هرگونه فعالیتی مرتبط با سلامت و بهداشت گوسفندان.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس شبانه روزی